Amint a francia Novogen cég tojástermelésre kifejlesztett, vörös tarajos, fehér tollú csirkéi elérik 18 hetes korukat, kezdődik a termelési szakasz, ami 90 hetes életük végéig tart. Életük minden perce kiszámított, precíz rend szerint zajlik: a rendszer a legapróbb hibát sem tolerálja. Mi a hasonlóság a méretre szabott, tökéletes tojásokat tojó csirkék és az emberek élete között? Egymást másképp kezelik-e az emberek, mint ahogyan az állatokkal bánnak?
Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ nagyszabású projektjében Szalai Dániel, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME) végzett fotográfus, akinek csirkeportréit Budapesten, Franciaországban és Hollandiában is kiállították. Az interjú a Qubit.hu-n jelent meg.
Novogen projekted nemzetközi elismeréseket hozott, több országban is kiállítottad a portrésorozatot és az ahhoz kapcsolódó dokumentarista fotókat. Pillanatnyilag hol látható még a képeidből kiállítás?
Szalai Dániel (SzD): Párizsban a Gare du Nord pályaudvaron november 12-ig még láthatók a csirkeportrék egy rendhagyó kiállítás keretében, de itt nem szerepel a teljes anyag, mint ahogyan a budapesti művészeti fesztivál, az október közepén véget ért Art Market standján, a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ jóvoltából is mindössze 95 portrét állítottunk ki a 168-ból. Az anyagból a legteljesebb kiállítást Hollandiában rendezték, a BredaPhoto fotobiennálé idén szeptemberben és októberben látogatható fesztiválján.

Hollandiában milyen megfontolásból állítottak ki 168 csirkeportrét?
SzD: A MOME hallgatójaként részt vettem egy pályázaton, amelyet kilenc európai művészeti egyetem hallgatóinak írtak ki. A versenyprogram egyik nyerteseként a teljes anyagot kiállíthattam a BredaPhotofesztiválján, egy olyan tárlaton, amelyen a művek az emberiség technológiai fejlődésével kapcsolatos kérdésekre igyekeztek választ adni. A kiállításon a 168 csirkeportré mellett szerepelt a Novogen projekthez készült dokumentarista képsorozat, valamint a csirkék tenyésztésének a hátteréről információkat rejtő szövegtáblák is.