Following the Thoughts of Others
Most, hogy már lehet utazni (tényleg, lehet?), semmi sem akadályoz meg minket a szomszédos országok felkeresésében (tényleg, semmi?). Egy pozsonyi kiállítást szeretnénk ajánlani, amely június közepéig még látható. A budapesti Schuller Judit Flóra azt a tematikát, illetve munkát folytatja (Memory Theatre), ami hosszabb ideje foglalkoztatja, ez pedig a családtörténettel, a családi archívum feldolgozásával kapcsolatos. A mások élete, ami a mi életünk: a rokonaink, felmenőink, a családi mintázatok meghatározók, de hogy miben és mennyire, az nagyon sok mindentől függ. Tiszteletreméltó az a szelíd következetesség, amellyel Schuller Judit Flóra a családi múltat kutatja, miközben valószínűleg minden ilyenfajta művészi projektnél az én, azaz a saját személyiség kutatásáról is szó van. Schuller nem próbál utólagosan narratívát alkotni, egységes történetet formálni a dokumentumokból, feljegyzésekből, dobozokból és azok tartalmából, pusztán csak valamit igyekszik kezdeni az örökséggel, az örökül hagyott történetekkel, tragédiákkal, dilemmákkal. Ebben a térségben (és ebből a szempontból kifejezetten szép, hogy ez a kiállítás Pozsonyban van) ez úgyszólván alapkérdés.
Ki?
Schuller Judit Flóra
Hol?
The Július Koller Society
Nová Cvernovka, Račianska 78, Pozsony / Bratislava 831 02
Mikor?
június 13-ig
A kétely és csodálkozás bősége
A festészetet nem kell félteni. Újra és újra felbukkan, most kifejezetten a festészet idejét éljük megint, és az absztrakció sokéves trendje után megint itt van a figurativitás is. Szűcs Attila a hazai, és mondjuk így, közép-európai festészet egyik legfontosabb és legismertebb alakja, és mindig érdemes odafigyelni arra, amit éppen csinál. Nála keveredik a figurativitás és az absztrakció, a realizmus és az elszakadás a valóságtól, átlépi a határokat, miközben erős víziókat és erős vizualitást teremt. Kételyből és csodálkozásból igencsak sok volt az elmúlt időben, de Szűcs Attila általában úgy reflektál a jelenidőre, hogy nem az aktualitás felől, hanem a létezés felől közelíti: a dolgok működése érdekli, és az, hogy eközben mi az ember és mi az, ami benne zajlik.
Ki?
Szűcs Attila
Hol?
Deák Erika Galéria, 1066 Budapest, Mozsár u. 1.
Mikor?
május 27. – július 30.
akadémia (körbejárás)
Archívummal kezdtük, archívummal zárjuk a ajánlót. A címbeli akadémiával, vagyis az MTA-val ugyebár az történt, ami. Az, ami sok egyéb intézménnyel is történt az utóbbi években, csak az MTA kutatóintézeti hálózatának „leválasztása” az Akadémiáról, vagyis az MTA ügye (akárcsak a CEU-é vagy az SZFE-é) különös brutalitásával és értelmetlenségével tűnt ki. Egybek között. De ez a kiállítás nem erről szól, vagy csak áttételesen. Bicskei Éva kutató, aki a kiállítás alapját képező anyagot összegyűjtötte, a következőképpen ír bevezetőjében: „A Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában számos gyűjtés, gyűjtemény található, amelyek évek vagy évtizedek óta, esetenként pedig száz vagy százötven éve gyarapodnak és szolgálnak kutatásokat. Intézményesülésük soha nem volt zökkenőmentes; elhelyezésük, fenntartásuk és szervezésük többször és radikálisan megváltozott. (…) Az akadémia (körbejárás) projekt ezeknek a tudományos gyűjtéseknek, gyűjteményeknek a dokumentációja digitális képek, videók, hangfelvételek, valamint szövegek formájában, amelyek 2016 vége és 2019 vége között születtek – akkor, amikor munkaköri feladatom miatt körbejártam az MTA kutatóhálózatában. Tíz kutatóközpont negyvenegy intézetében és öt nagyobb, független kutatóintézetben jártam, továbbá hat vidéki tudományos bizottságban, hogy összeírjam az ott található műtárgyakat. Eközben figyeltem fel a különböző tudományágak gyűjtéseire. Kezdetben véletlenszerűen, majd módszeresen készítettem róluk képi jegyzeteket. Később visszatértem, hogy megértsem az egyes kollekciók gyűjtőkörét, felépülését, használatát; kutatni kezdtem történetüket, beszélgettem az ott dolgozókkal.”
A BTM Kiscelli Múzeum és a tranzit.hu együttműködésében valósult meg ez a most nyíló kiállítás, egy gyűjtés a gyűjtésekből. Kirajzolódik belőle az Akadémia működése, a kutatóhálózatok sajátos élete, belső világuk, a közelmúltunk egy metszete és persze, amint az lenni szokott, a veszteség is.
Hol?
BTM – Fővárosi Képtár, Kiscelli Múzeum, 1037 Budapest, Kiscelli utca 108.
Mikor?
június 1. – augusztus 1.
A nyitókép Erdei Krisztina fotója.