A tranzit.hu által kezdeményezett Művészetelméleti- és gyakorlati szabadiskola keretében a belgrádi Branislav Dimitrijevic tart előadást A Művészet Mauzóleuma felé: A...
A tranzit. hu által kezdeményezett Művészetelméleti- és gyakorlati szabadiskola keretében a belgrádi Branislav Dimitrijevic tart előadást A Művészet Mauzóleuma felé: A műalkotás mint lelet címmel november 23-án, csütörtökön 19 órától az IMPEX-ben (Budapest, VIII. Futó u. 48). Az előadás nyelve angol.
A belgrádi Brace Radovanovica utca szomszédságában omladozó családi házak és hasonlóan ütött-kopott, szürke lakóházak vannak. Előbbiek Belgrád szocializmust és urbanizációt megelőző korszakában, az 1920-30-as években épültek, utóbbiak az ”50-es években a szocialista kormányzat erőfeszítései képpen, hogy a szétrombolt főváros jelentősen megnövekedett népességének modern lakásokat biztosítsanak. Egy ilyen épület macskapisi-szagú pincéjében egy egyszerű fehér ajtó található, rajta egy szelet papír, melyen írógéppel írva a következő áll: Kunsthistorisches Mausoleum.
„Ha a múltra emlékezés módja a történelem, akkor a Mausoleum az a hely, ahol magára az emlékezésre emlékezhetünk” – olvasható a Mausoleum egyetlen írásos állásfoglalásában. A kijelentés távolságtartó hozzáállásról árulkodik, olyan pozícióról, mely a narratívákon kívül van: összerak, re-materializál, re-kontextualizál és bemutat.
Ez a művészet utáni (posztművészeti) antropológiai attitűd emlékeztet a berlini Künstlerhaus Bethanien Mi a Modern Művészet? című kiállítására (A. H. Barr, W. Benjamin, A. Bode, K. Malevich, P. McCray, D. Miller, P. Mondrian, a Salon de Fleurus, az International Exhibition of Modern Art, a Museum of Modern Art és a Museum of American Art in Berlin részvételével).
Az előadás célja az a pszeudo-apostoli erőfeszítés, hogy beszámoljon erről a felvetésről és megvizsgálja helyét (helyzetét) az általunk „kortárs művészet”-nek nevezett szerkezetben feltűnő, majdnem-szerző-nélküli, illetve a zavaróan-szerzői vállalkozásokkal való összefüggésben.
Branislav Dimitrijevic Belgrádban született, az egyetemen filozófiát és művészettörténetet, majd a University of Kent hallgatójaként történelmet és művészetelméletet tanult.
1999-ben Belgrádban részt vett egy független oktatási projekt, a School for History and Theory of Images alapításában. Jelenleg a belgrádi Kortárs Művészeti Múzeum (Muzej savremene umetnosti) kurátora, valamint a VSLPUb (képző- és iparművészeti iskola) előadója. PhD témája a szocialista Jugoszlávia fogyasztói szokásai, esszéi a kortárs művészetről, művészetelméletről, filmről és vizuális kultúráról jelentek meg.
Legutóbbi publikációi: International Exhibition of Modern art feat. A. Barr”s Museum of Modern Art (ed.), MOCAb, Belgrade, 2003; On Normality: Art in Serbia 1989-2001 (ed.), MOCAb, Belgrade, 2005.
Legfrissebb kurátori projektjei: Situated Self: Confused Compassionate, Conflictual (2005, M. Hannulaval), Pavilion Yugoslavia (Biennale di Venezia, 2003, B. Andjelkovic-csal and D. Sretenovic-csal), etc.