„Albert Ádám egy konkrét történelmi szituáción keresztül vizsgálja, miképpen kapcsolódnak össze a politikai, a gazdasági és a művészeti ideák egy társadalmi utópia megteremtése érdekében. A kiállítás fókuszában az 1919-es budapesti május elseje áll, amikor egy napra óriási színpaddá változott a főváros” – áll a kiállítás bevezetőjében. És beugranak a képek a gimnáziumi törikönyvből: Budapest néhány nevezetes szobra letakarva, a Hősök terén az egész emlékmű átalakítva, betakarva, ideiglenes szobrok, objektek a köztereken itt-ott. A „Dicsőséges 133 nap” testidegen és városidegen objektjei: fragmentumok egy soha meg nem valósult vízióból? Mintha tényleges ideológiai burok borult volna a szobrokra, posztamensekre, magára a városra, ránk. Albert Ádám enigmatikus objektjei ezt város-színpadot gondolják tovább. Egyszeri megnézésre nehezen adják magukat a művek, miközben a Kassák Múzeum terében nagyon fura atmoszférát teremtenek. Sok mindenre asszociálhatunk: a város, mint ideológiai csatatér, mint a közösség létrejöttének és széthullásának tere, kultúrateremtés és kultúratagadás. Emellett összefüggés teremtődik a művész korábbi munkái és a mostaniak közé is, ismerősen idegen rendszer áll itt össze – s mint megtudtuk, tovább is épül, az obskúrus tárgyak között performanszok is megvalósulnak majd a kiállítás ideje alatt.
Ki? Albert Ádám
Hol? Kassák Múzeum, Bp. 1033. Fő tér 1.
Mikor? július 1-ig

Csörgő Attila okos művész. Tényleg. Ez persze nem azt jelenti, hogy más művészek ne volnának okosak, hanem inkább azt, hogy nála tényleg minden mozzanat végiggondolt, megkonstruált, alaposan kivitelezett és közben az adott munka egésze, legtöbbször valamilyen fizikai jelenségre épül. Most az ütközésre. Megint csak tankönyvi ábrák ugranak be, és az, hogy persze ezekre a kísérletekre, mikor-bizonyításokra nem maradt sose idő a fizikaórán. Majd most! A jelenleg Lengyelországban élő Csörgő Attila nemzetközi sztár, ezt sem túlzás kijelenteni, és mindig igazi esemény, amikor ideheza állít ki. Ma este nyílik tárlata a város társasági epicentruma, a Király utca közelében, a Glassyardban, jelenségek, kollíziók és ideiglenes koalíciók laboratóriumában.
Ki? Csörgő Attila
Hol? Glassyard Gallery, Bp. 1061. Paulay Ede u. 25-27.
Mikor? május 12-ig

Nem szoktak olyan képeket festeni mostanában, mint amilyeneket a lengyel Kinga Nowak készít. Az absztrakciónak ez a fajtája, a konstruktivizmusnak ez a sajátos továbbélése, nos, ez igazi vállalás, mint ahogy a szürrealizmus és a szimbolizmus megidézése is. A sok idézet és utalás mellett azonban ez mégiscsak önálló festészet, sajátos szemléletű és vállaltan látványos. Nincs is ezzel semmi baj, noha a látvány számtalanszor korrumpálódott már a kultúrtörténetben. A hétvégén még látható ez a kiállítás a debreceni MODEM-ben, amely nemrég, örvendetes módon, ismét önálló intézménnyé vált.
Ki? Kinga Nowak
Hol? MODEM, Debrecen
Mikor? március 31-ig

A nyitókép A megnyitón nem lehet kiállítást nézni című sorozat része, és Albert Ádám Minden a miénk! című kiállításának megnyitóján készült a budapesti Kassák Múzeumban. Fotó: Erdei Krisztina