A kulturális események végtelen gazdagsága miatt általában a legjelentősebb aktuális kiállítások ismertetésére is kevés hely jut a brit sajtóban, az előzetes beharangozókkal pedig különösen csínján bánnak. A kínai alkotó nimbuszát jelzi, hogy a Royal Academy of Arts (RA) fő termeiben szeptember 19 – december 13. között megtekinthető Ai Weiwei show-val máris számos írás foglalkozik és a borsos, 16 fontos ár ellenére nagyon sok jegy már elővételben elkelt.
Ai Weiwei, Egyenes, 2008-12, acélrudak, 600 x 1200 cm, Lisson Gallery, London, fotó Ai Weiwei jóvoltából, © Ai Weiwei
Ai Weiwei 2011 májusa óta a Royal Academy tiszteletbeli tagja, így pályafutásának eddigi legátfogóbb tárlata abba a sorozatba illeszkedik, melynek keretében az intézményhez tartozó kiemelkedő személyiségek közül korábban Anish Kapoor, David Hockney és Anselm Kiefer is saját kiállítást kapott.
Utóbbiakkal ellentétben azonban a kínai művész nem nyújthat aktív helyszíni segítséget a kurátoroknak, hiszen azóta, hogy négy évvel ezelőtt közel három hónapra bebörtönözték, majd adócsalás vádjával 2,4 millió dolláros pénzbüntetésre ítélték, nincs útlevele, azaz nem utazhat. Jobb híján a londoni kiállítás társkurátora, Adrian Locke kereste fel őt munkatársaival együtt pekingi otthonában. Az RA-csapat felkészülten érkezett a kínai fővárosba. Filmre rögzítették a Royal Academy szinte minden zugát, kezdve a Piccadilly sugárútról nyíló bejárati kapuval, a körülményekhez képest a legjobban érzékeltetve, milyen terekben gondolkodhat a művész a kiállítás tervezése során.
A brit, sőt a nemzetközi sajtóban a legélénkebb előzetes figyelmet egy mintegy 90 tonna súlyú konstrukció kapta. A Straight (Egyenes) című installációt alkotó rudakat munkatársaival maga Ai Weiwei gyűjtötte össze a 2008-as szecsuáni földrengés romjai közül; a rudak tervei alapján a Királyi Akadémia legtágasabb termében sűrű szőnyeg benyomását keltve kerülnek összeszerelésre. Az eredeti, a természeti katasztrófa során elferdült acélrudakat Ai Weiwei stúdiójának dolgozói egyenesítgették ki. Mint arról a Royal Academy sajtóközleménye beszámol, az elmúlt évek terméséből összeállított tárlat egy másik drámai eleme a Remains (Maradványok) című porcelán objekt lesz. Ezt azoknak az emberi csontoknak az utánzataiból rakták össze, melyeket egy, a Mao Ce-tung érában az ötvenes években működtetett munkatábor helyén ástak ki.
Ai Weiwei: Maradványok, 2015, porcelán, különböző méretek, az Ai Weiwei Studio jóvoltából, © Ai Weiwei
A kiállítás kapcsán megjelent nyilatkozatában Adrian Locke kurátor kiemelte azokat a kihívásokat is, melyek elé Ai Weiwei állította az Akadémiát, hozzátéve, hogy szerencsére a művésznek egészen világos elképzelése volt arról, hogyan lehet kihasználni az intézmény tereit munkássága bemutatására.
A figyelemfelhívó sajtóközlemény máris arra bátorítja a látogatókat, hogy az általános gyakorlattól eltérően annyi fotót, sőt szelfit készítsenek, amennyit csak tudnak, és a felvételeket tegyék közzé a közösségi oldalakon, a Twitteren, Facebookon és másutt.
Ai Weiwei: Színes vázák, 2006, újkőkorszaki vázák, ipari festék, különböző méretek, az Ai Weiwei Studio jóvoltából, © Ai Weiwei
Ai Weiwei egyébként nem először szerepel a szigetország kiállítási termeiben. A brit nagyközönség 2010-ben fedezte fel, amikor híres napraforgómag installációja betöltötte a Tate Modern monumentális turbinacsarnokát. Múlt év szeptemberében pedig a patinás Blenheim palota, Sir Winston Churchill szülőhelye vállalkozott a kínai ellenzéki művész ötven alkotásának kiállítására.
A cikk lejjebb folytatódik.