Ahogy a hazai irodalomban, a közelmúlt aparegényeiben az apák, úgy bukkantak föl most a kortárs képzőművészetben a nagyapák. Az a generáció, amely már nincs jelen, vagy ha még itt van, nemigen beszél arról, ami volt. A nagyapák hagyatéka kerül tehát elő leginkább, és meglehet azért, mert a máról szeretnénk megtudni valamit. Talán, mert most a világ, mondjuk inkább így: az itteni világ megint olyasféle mintázatokat mutat, mint akkor, a nagyapák idejében. Az év elején Schuller Judit Labor-beli kiállítása, a Memory Theatre tett kísérletet a nagyapa és az eltűnt családtagok hagyatékának feldolgozására, drámai módon. Most Flohr Zsuzsi állítja középpontja nagyapja, Flohr Gyula alakját és életét. „…élete nem volt egyedi, ahogy az azt alakító történeti és személyes körülmények sem voltak azok. Története a közép-kelet-európai vállalkozó férfié, aki megalapozottan bizalmatlan és ellenséges az állami apparátussal szemben, és gyakran autoriter és maszkulin a személyes tereiben.” – áll a kiállításhoz fűzött szövegben. A 2B Galéria a múltidézésben, vagy inkább a múltfeldolgozásban erős projekteket vonultatott fel az utóbbi időben (ld. pl. az Enyészpontok projektet). Ajánljuk tehát ezt a kiállítást is. Ha zajlik megkezdett dialógusunk a nagyapánkkal, akkor azért, ha nem, akkor viszont azért, mert talán ideje elkezdeni. Akár itt van körülöttünk, akár nincs.
Ki? Flohr Zsuzsi
Hol? 2B Galéria, 1090 Budapest, Ráday utca 47.
Mikor? nov. 22-től 2019. január 6-ig
Művészek a Heti Betevőért III.
Ma, amikor a politikai alapú üldözés célpontjaivá a hajléktalan emberek váltak, ajánlatos emlékeztetni magunkat néhány dologra. Például a legegyszerűbb összefüggésre, hogy ma ők, holnap mások. Esetleg mi, magunk. Aztán gondolhatunk arra is, hogy a helyzet ellen, az üldözöttekért tenni is lehet. Apróságokkal is akár. A Heti Betevő ezt a bizonyos elvont tettet fordítja érthető, megközelíthető akcióvá, ha úgy tetszik, kisebbfajta mozgalommá. Egyszerűen ételt osztanak. A legfontosabbat nyújtják: az életben maradást, és nem mellesleg a cselekvés lehetőségét kínálják azoknak, akik tenni szeretnének valamit. Nem az első kiállításuk és aukciójuk lesz ez a mostani, és tuladjonképpen szimbolikus, hogy a képzőművészetet állítják az ügyük mellé. Hiszen, ha üldözésről van szó, akkor előbb-utóbb elő szoktak kerülni a művészek, a másként gondolkodó, szubverzív alkotók is. Ez a hagyomány errefelé. (És jegyezzük meg azt is, hogy nem csak ezen a platformon álltak képzőművészek a hajléktalan emberek mellé, az AVM csoport régebb óta együttműködik művészekkel, de a Fotózás és aktivizmus kurzust is felsorolhatjuk itt.) Most negyven alkotó ajánlott föl művet, és az online aukció bevétele a Heti Betevőt támogatja. A művek már láthatók a valós kiállítótérben, az aukció már zajlik a virtuális térben.
Hol? Kahan Art Space, 1072 Budapest, Nagy Diófa utca 34.
Mikor? dec.1-ig
Valami zajlik Debrecenben. Egy éve még nem gondoltuk volna, hogy a releváns, friss, kritikai gondolkodású kortárs művészet visszakerül a MODEM falai közé. De idén – mint azt az artportal elsőként hírül adta –, visszakapta szakmai és költségvetési önállóságát az intézmény, és ezzel feltűntek benne új szakemberek is, felfrissülni látszanak az intézmény működésmódjai, felelevenednek nemzetközi nexusai. Az Ezek a legszebb éveink? markánsan jelezte az irányváltást. Az új kiállítás pedig szombaton nyílik, egy „Európa több városát megjárt tárlat a megfigyelésről, az ebből fakadó félelmekről és annak hatásairól.” A Goethe Intézet és a MODEM közös produkciójáról van szó. Megfigyelés, adatgyűjtés, korporációk és politikai entitások folyamatos és növekvő kontrollja, és az erre adható reflexiók, reakciók. Valami zajlik Debrecenben.
Kik? aaajiao (CN), Hamra ABBAS (KW / US), Selma ALAÇAM (DE), Halil ALTINDERE (TR), Daniel G. ANDÚJAR (ES), Benera & Estefan (RO), Osman BOZKURT (TR), James BRIDLE (GB / GR), Alice CAVOUKDJIAN dite GALLI (FR / DE), Hasan ELAHI (BD / US), Finger Pointing Worker + Kota TAKEUCHI (JP), Michael GRUDZIECKI (PL / DE), KIT-KASTEL (DE), Frédéric KRAUKE (DE), Marc LEE (CH), Virginia MASTROGIANNAKI (GR), MÁTRAI Erik (HU), Ruben PATER (NL), Dan PERJOVSCHI (RO), Ma QIUSHA (CN), Oliver RESSLER (AT), Bernhard SEREXHE (DE), Christian SIEVERS (DE), Technologie und das Unheimliche (HU/DE), Ivar VEERMÄE (EE/DE), Alex WENGER (CH / DE) & Max-Gerd RETZLAFF (DE
Hol? MODEM, 4026 Debrecen, Baltazár Dezső tér 1.
Mikor? nov.24-től 2019.jan.20-ig
A nyitókép A megnyitón nem lehet kiállítást nézni c. sorozat része és az Academy of Fine Arts and Design Bratislava előadásán készült, melynek vendége Andrej Kiska, a szlovák köztársasági elnök volt. Fotó: Erdei Krisztina