Art in General, New York
Totálisan illegális, totálisan népszerű – ez az 1970-ben született kubai művész, Alberto Casado kiállításának címe. Mikor még a kubai művészeti akadémia diákja volt, azt a feladatot kapta, hogy reprodukáljon egy ismert műalkotást más anyagokból. Ő Jasper Jones eredetileg bronzból öntött sörös kannáit választotta, ezeket festette egy Kubában népszerű eljárással üvegre. A technikát a művész egy havannai műhelyben tanulta, ahol vallásos tárgyú képek olcsó szimulációit készítették vele. Most olcsó szimulációk drága szimulációit gyártja, immár a nemzetközi hírnév küszöbén. Jasper Jones sörös kannái után kubai söröskannák üvegfestmény reprodukcióihoz fogott. Sörös kannák gyűjtése és közszemlére tétele igen népszerű Kubában. Kubai giccsek reprodukálásával Casado hamarosan a nemzetközi Pop Art színpadára jutott. Az 1990-es évek közepétől a kubai avantgarde müvészeti és politikai aktivizmusának jeleneteit kezdte illusztrálni, képregény stílusban. Egyik képén tradicionális indián kosztümbe öltözött férfi látható. A képhez mellékelt magyarázó szöveg szerint az ábrázolt jelenet Robert Rauschenberg kubai előadása közben történt: egy helyi koncept-művész ezt a kosztümöt viselve tiltakozott a gyarmatosítás ellen. Egy másik képe verekedést ábrázol, amely akkor tört ki, amikor egy rendőr-ruhába öltözött művész, hiányosan öltözött nők társaságában egy havannai galéria padlójára terített Che Guevara portréra lépett. A kiállítás egyik legszebb képén Fidel Castro látható. A háttér rubin és aranyszínű csíkjai isteni aurát kölcsönöznek a Vezérnek. A kép felső és alsó margóján, arany betűkből kirakva a Para és a Siempre (Örökké) szavak olvashatók.
Alberto Casado: Todo Clandestino, Todo Popular
Art in General, New YorkTotálisan illegális, totálisan népszerű – ez az 1970-ben született kubai művész, Alberto Casado kiállításának címe. Mikor még a kubai művészeti akadémia...