„New York és a modern művészet. Alfred Stieglitz és köre (1905-1930) címmel nyílt kiállítás a madridi Reina Sofía Múzeumban, mely a századforduló amerikai művészetének egyik talán kissé elhanyagolt fejezetébe enged betekintést 80 fényképen keresztül. • Miközben a 19. század végén olyan művészek, mint Delacroix, Ingres vagy Baudelaire visszautasították a fényképészet művészi jellegét, ami persze nem akadályozta meg a kortárs festők többjét, hogy munkájukat fényképek használatával megkönnyítsék, olyan fényképészek, mint például az Egyesült Államokbeli Alfred Stieglitz nagy figyelmet fordítottak munkáik művészi minőségére.
Alfred Stieglitz (Hoboken, New Jersey, 1864 – New York, 1946) német származású család fiaként született és tanult New Yorkban, majd Berlinbe utazott, ahol gépészmérnöki tanulmányokat folytatott. Itt került kapcsolatba a fényképezéssel, megvette első fényképezőgépét, s több olyan kísérletet végzett, melyekkel megpróbálta túllépni a fényképezés addig ismert korlátait, tanulmányozta a különböző fényviszonyokat és sikerült tökéletes negatívot létrehoznia 24 órás expozícióval.
Kedvtelése lassan komoly elfoglaltsággá alakult. Több fényképezésről szóló újságot alapított és vezetett, megalapította a „Photo Secession” mozgalmat, mely a művészi fotózás híveit gyűjtötte maga köré. Saját galériát alapítottak „291” néven, ahol olyan nagyságok fordultak meg, mint Cézanne, Picasso, Matisse vagy akár Rodin. 1917-ben ismerte meg a festő Georgia O”Keefe-t, akit feleségül vett, s aki számtalan arcképe ihletője lett. Stieglitz a fényképészeten kívül jelentős szerepet játszott az európai művészeti irányzatok megismertetésében az amerikai közönség előtt, mint galéria- és kiadótulajdonos, valamint mecénás.
1924-ben a Metropolitam Museum of Art gyűjteményébe vett egy sorozatot munkáiból, mely alátámasztotta Stieglitz elméletét a fényképészet művészeti mivoltával kapcsolatban.
A madridi kiállítás 80 fényképe az első 1889-es képektől juttatja el a látogatót az 1937 körül készült utolsó művekig. Külön hangsúlyt kapnak a Georgia O”Keeffe inspirálta arcképek, valamint Equivalents című sorozata és ennek kapcsolata a zenével. A kiállítás utolsó szakasza olyan fényképészek munkáját mutatja be, akik szoros kapcsolatban álltak Stieglitz művészetével, mint például Paul Strand és Charles Sheeler. A kiállításon megtekinthető kettejük 1920-ban készült Maniata című filmje, melyet néhányan az Egyesült Államokban készült első avantgárd filmnek tekintenek.
A kiállítás, melyet a Reina Sofía Múzeum a párizsi Musée d”Orsay és a francia Réunion des Musées Nationaux közreműködésével szervezett, május 16-ig látogatható.
A cikk lejjebb folytatódik.