A mumok–ban egészen 2015. január 18-ig látható Cosima von Bonin Kölnben élő német művész eddigi legátfogóbb kiállítása. Nyitásként már a kiállítás címének humora magával ragadó: Hippies use side door. The year 2014 has lost the plot. És, hogy ezek után mire lehet számítani? Induljunk a legfelső emeletről, hiszen az ott lévő panorámaablak elé egy balkont emeltek, amit egy meséből kipattant figura foglal el (Der Italianer), már kívülről is kellően magára vonzva a gyanútlan tekinteteket. Így nem meglepő, hogy az installációk bent is egyre intenzívebben hódítják meg a rendelkezésükre álló teret, sőt még azon is túlburjánoznak. Az erős zeneiség laza történetmesélési szállal párosul, de mindenképp érdekes mesék születhetnek.
Cosima von Bonin: THE BONIN / OSWALD EMPIRE’S NOTHING #02, 2010, acél, gyapjú, mohair. A művész, a Galerie Buchholz, Köln, Berlin és a Friedrich Petzel Gallery, New York jóvoltából, fotó: Markus Tretter
Hasonló, bár természetesen „konzervatívabb” színkavalkáddal fogad Joan Miro From earth to sky című kiállítása az Albertinában. Az a gyermeki kíváncsiság és őszinteség, amellyel a katalán művész a világot szemléli és azt egy mágikus hellyé varázsolja, máig lenyűgöző. Novemberben két alkalommal Miró unokájával, Joan Punyet Miróval is találkozhatnak a látogatók. Először, november 13-án nagyapjának a zenéhez fűződő viszonyáról mesél és a zene által segít közelebb kerülni a képek titkos nyelvéhez, majd november 21-én az Albertina igazgatójával, Klaus-Albrecht Schröderrel beszélget. Mindkét programot este hat órai kezdéssel angol nyelven tartják, a részvétel pedig ingyenes.
Joan Miró: Festmény (Ritmikus figurák), 1934, olaj, vászon, © Successió Miró 2014/Bildrecht, Wien, 2014
Kicsit messzebb, a nemrég hivatalosan is átadott új főpályaudvar szomszédságában, az 21er Haus–ban Peter Weibel osztrák művész, kurátor, teoretikus életpályája és művészi hitvallása tárul elénk egyfajta „Gesamkunstwerk”-ként a Medienrebell című kiállításán. Az életpályája ugyan mai szemmel már szinte tankönyvben előírtnak tűnik egy magára valamit is adó kurátor vagy hivatalos művész tanonctól, annak idején, a hetvenes-nyolcvanas években azonban még nem feltétlenül volt ez így. Vigyázat! Ez a kiállítás megváltoztathatja az életét, az alcím szerint legalábbis. Az idén Oskar Kokoschka díjjal, Ausztria legmagasabb kortárs művészeti elismerésével is kitüntetett Weibel legalább megpróbálja – adjunk neki és magunknak is erre esélyt.
Peter Weibel: Kiállítási enteriőr, fotó: Ulrich Dertschel, © Belvedere, Bécs
Ha már a közelben vagyunk, akkor érdemes elsétálnunk az Oberes Belvedere épületéig, ahol a földszinti teremben (Sala terrena) Jeff Koons felfújt műanyag játék remekével, a szuperhős Hulk-kal (Friends) találkozhatunk. A banális objektjeiről híres amerikai művész most valóban levegővel töltötte ki a társadalomkritika és a giccs között kényesen egyensúlyozó határt.
Jeff Koons: Hulk (Friends), © Belvedere, Bécs
És ha már határokról van szó: a Künstlerhaus Idol című kiállítása érdekes kontextusból, a prehisztorikus és kortárs művészet női reprezentációs képeiből válogatva tárja elénk, hogy a még mindig érdekes másik nem hogyan látszott és láttatta magát ezekben a korszakokban. Az egyik oldalon valóban őstörténeti emlékek sorakoznak fel, a másik pedig kortárs művésznők munkáiból válogat. Számos mű kimondottan erre a kiállításra készült. A nagyrészt Bécsből érkező művészek mellett Münchenből is többen képviseltetik magukat, ami érthető is, hiszen a kiállítás a GEDOK München, vagyis egy, a hivatásos művésznőket támogató egyesület közreműködésével jött létre. (Bizony van, ahol létezik ilyen is; Németországban pontosan 23 központ alakult már, egy bécsi csoport felépítése pedig épp most van folyamatban). Ezen kívül Londonból, Havannából és Rio de Janeiróból is érkeztek alkotások, így az is biztos, hogy nem a megszokott és a témában jól ismert művészeket és képeket látjuk viszont. Az, hogy az újdonság és az újat mondani tudás ezen kívül is megjelenik-e, az már mindenkinek a saját (elő)ítéletén múlik.
Birthe Blauth: Idol, 2014, digitális festmény, © Birthe Blauth