Kortárs képzőművészeti előadás-sorozatot indít az artportal. Hogy pontosan kiknek, azt már elmondtuk itt is! Fogalmazhatnánk úgy, hogy a cikkeink meghosszabbítása lesz ez a sorozat, de pontosabb volna azt mondani, hogy új területre lépünk. Szeretnénk közvetlenül is megosztani az olvasóinkkal, az érdeklődőkkel azt a tudást, tapasztalatot, ami az artportal szerkesztősége körül összegyűlt. Nem mellékesen azért, mert úgy látjuk, komoly érdekődés van az iránt, amit kortárs képzőművészetnek és műgyűjtésnek nevezünk, csak olykor mintha a félelmek, a kiválasztott kevesekről és „lila ködről” szóló mítoszok megnehezítenék a művészet és a művészet helyszíneinek, szereplőinek megközelítését.
Ezért aztán úgy gondoltuk, a legjobb, ha elmondjuk, mit gondolunk mi a művészetről,
és mindezt olyan helyeken tesszük, amelyek a kortárs magyar művészet szempontjából fontosak. Szerencsére sok ilyen helyszín van, mi most a hat előadáshoz, hat helyet választottunk: Glassyard Gallery, Inda Galéria, Knoll Galéria, Hidegszoba Stúdió, Molnár Ani Galéria, Kisterem. Egy kivétellel (Hidegszoba) kereskedelmi galériák, de ez nem jelenti azt, hogy az előadásainkon csak a kereskedelmileg értelmezhető művészetről lesz szó. Szóba kerül a társadalmilag aktív, vagy aktivista művészettől kezdve sok minden, persze az is, ami a műkereskedelemben sikeres, mert az artportal által vallott érték-fogalom független ezektől a pozícióktól.
Előadóink mind a jelenlegi, létező, aktív hazai kortárs szcéna szereplői, csak éppen más-más területen működnek. Szoboszlai János a Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE) tanszékvezetője, a kurátorképzés egyik hazai meghonosítója, de volt a Dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézet (ICA-D) vezetője is, és dolgozott a műkereskedelmi színtéren is, az acb galériában. Erőss Nikolett független kurátor, az OFF-Biennále Budapest egyik alapítója és az első két kiadás kurátora, 2013-ig a Ludwig Múzeumban dolgozott, azt megelőzően pedig a Trafó Galériában. Bencsik Barnabás a hazai és térségbeli színtér egyik legismertebb szakembere, a 90-es években a Stúdió Galéria, később a Trafó Galéria vezetője, dolgozott többek között a Műcsarnokban, a MEO-ban, majd 2009 és -13 között a a Ludwig Múzeum igazgatója volt. Az ACAX (Agency for Contemporary Art Exchange) iroda alapítója, illetve jelenleg a Glassyard Gallery művészeti vezetője. Az artportal tavalyi lapmegújításában jelentős segítséget nyújtott, illetve ő az East Art Mags program koordinátora. Rechnitzer Zsófia fiatal szakember, Budapesten végzett kurátor-szakon (hivatalos nevén képzőművészet-elmélet szak, MKE), majd kereskedelmi galériák munkatársaként, illetve független művészeti tanácsadóként dolgozott Londonban. A sajtó területéről érkezik Emőd Péter, aki az artportal, a Műértő és a HVG című lapok állandó munkatársa, műtárgypiaci szakember, aki egyebek mellett a műkereskedelem trendejivel és a műtárgyhamisítással kapcsolatos nemzetközi joggal is foglalkozik. Nagy Gergely újságíró, szerkesztő, korábban a HVG Online és a Műértő munkatársa is volt, most az artportal főszerkesztője, nem mellesleg az OFF-Biennále Budapest munkatársa. Az artportal : képző szervezését pedig Erdei Krisztina fogja össze, ő a hazai kortárs egyik fontos alkotója, fotográfus-képzőművész, az artportal képszerkesztője.
És akkor még egyszer a témák, előadók, helyek, időpontok:
Okt. 16., Szoboszlai János: A képzőművészet gazdasági alapjai (Glassyard Gallery)
A kortárs művészet jelenlegi intézményi és gazdasági alapstruktúrái, a kortárs képzőművész mint gazdasági egység működésének alapfeltételei, lehetőségei. A képzőművészi tevékenység sajátosságaira és kockázataira reflektálva áttekintünk lehetséges történetverziókat. Szóba kerülnek a hazai és a globális művészeti világok és kultúrpolitikák közötti hasonlóságok és különbségek, valamint a művészeti karrierek és kánonok kérdéskörei.
Okt. 30., Erőss Nikolett: Hasznos művészet (Inda Galéria)
Az előadás olyan művészeti projektekkel foglalkozik, amelyek nem csak, hogy véleményt formálnak társadalmi és politikai kérdésekben, de közvetlen módon tesznek is azért, hogy változást érjenek el. A művészet mely sajátos képességeit hozzák mozgásba e nem is elsősorban kiállítótermi bemutatásra készült művek? Miért és mire használják a kulturális infrastruktúrát, és egyáltalán: művészet ez még?
Nov. 13., Nagy Gergely: Nő-e pálma a teher alatt? (Knoll Galéria)
Hogyan jelenik meg és képviseli magát a kortárs képzőművészet a többi művészeti ághoz képest? Milyen kultúrpolitikai változások zajlottak idehaza az elmúlt években és milyen hatásuk van a kortárs képzőművészetre? Mi az a művészeti “újratermelés” és melyek az akadályai? Az állam szerepe a finanszírozásban. Alternatív működési modellek: történetek és kérdések.
Nov. 20., Bencsik Barnabás: Az „art world” szerkezete: a művészet globálissá válása (Hidegszoba Studio)
A globális kortárs művészeti világ dimenziói, felépítése, látható és láthatatlan területei. A kortárs képzőművészet hazai és nemzetközi intézményrendszere, hierarchiája és a „művészeti ipar” működése. Kik a szereplői, mik a legfontosabb pozíciói, mi határozza meg a működési logikákat és az érdekkonfliktusok törésvonalait? Hogy működnek az értékkonstruálás mechanizmusai?
Nov. 27., Rechnitzer Zsófia: Sztár(gy)ár (Molnár Ani Galéria)
Hogyan születnek a sztárok? És az áraik? Miként hat a művészek piaci pozíciójára a művészeti világ többi szereplője? Az előadás a Young British Artists, a Kolozsvári Iskola és a hazai neo-avantgarde története, példái mentén vizsgálja a kortárs piaci árak szárnyalásának okait.
Dec. 11., Emőd Péter: Hogyan tájékozódjunk a műkereskedelemben? (Kisterem)
A műkereskedelem ezernyi csatornán keresztül valósággal ontja ránk az információt, ettől azonban nem válik átláthatóvá. Nem könnyű megtalálni és sokszor még nehezebb értelmezni a műgyűjtők, vagy a műtárgypiac iránt csak érdeklődők számára fontos adatokat és híreket. Iránytűt adunk a tájékozódáshoz!