Isten éltessen, és tartson meg!
Köszönjük, hogy ilyen lankadatlanul hozzájárulsz ahhoz, hogy ne
gondoljuk azt, hogy tudjuk, mi a kép. Hogy ébren tartod a azt az
izgalmat, ami miatt érdemes műtárgyakat néznünk, mert harminc éve,
ahányszor valamivel előállsz, azt nem fejthetjük meg ugyanúgy, mint az
előzőt.
Köszönjük azt a kellemetlen, ám a kényelmesnél százszor kellemesebb
állapotot, amit okozol már-már leülepedett képi gondolkodásunk
fölturmixolásával!
Büszkék vagyunk Rád, hiszen úgy tartasz bennünket a jelenben, hogy
itthon vagy, köztünk élsz, és azt a nyelvet kezded ki, amit mi is
ismerünk. Nem tudjuk, miért teszed ezt, hiszen államunk egyáltalán nem
vett tudomást nyolcvanas évek óta halmozott külföldi sikereidről. Sem a
tizenharmadik Cagnes-sur-Mer-i nemzetközi festészeti fesztiválon nyert
aranyérmedért, vagy, hogy Yoko Oko műtermének vendége is lehettél, s
hogy műveid nemcsak komoly nyugat-európai magángyűjteményeket
gyarapítanak, hanem magyarokat rajtad kívül aligha magában foglaló
közgyűjteményeket is.
Vedd ezt a szerény tisztelgést jó szívvel, s kívánjuk, hogy maradj így üde! (Paksi Endre Lehel)
——————————————–
Hatalmas, jelentős életmű áll mögötte. 1974-ben végezte el a Képzőművészeti
Főiskolát. 1976-ban a „Rózsa” presszóhoz kötődő performanszokat és akciókat
szervez. 1982-ben megalapítja műtermében – a Falk Miksa utcában – az ország első
magágalériáját, a Rabinext Galériát.
Indulása, részben az Erdély Miklós körül
szerveződő, új-avangardhoz kötődik. Aki ismerte radírképeit, fotóátfestéseit,
annak nem okozott meglepetést, hogy 1981-ben ő nyerte el az aranyérmet
Cagnes-sur-Mer-ben, a Nemzetközi Festészeti Kiállításon. 1986-ban műveivel
szerepel a Velencei Biennálén. Hatalmas méretű, robosztus, monumentális,
rendkívüli erőt mutató képei egyidejűleg tartalmaznak különleges festői
érzékenységet, sugárzó, fénylő színeket.
Kelemen Károly vérbeli festő. Ez jelenik meg relief-jellegű vagy körplasztikai
munkáiban is, melyek valójában háromdimenziós festmények. Festményei viszont
gyakran intenzív tériséget mutatnak. Művei, legyen szó akár a digitális
technikát is igénybe vevő munkáiról, energikusak, szín és formagazdag
festőiségük arról tanuskodnak, hogy Kelemen alkotói tartalékai szinte
kimeríthetetlenek.
Századunk alkotóival való „feleselései és párbeszédei” során mindig is a saját
útját járta, művei másokéval össze nem téveszthetőek, azonosító jegyei az egész
eddigi pályafutását nyomon követték.
Kelemen Károly hazai művészeti életünk egyik legjelentősebb egyénisége
(Munkácsy-díj sem adatott meg neki!). Hatalmas életművének darabjai számos
jelentős külföldi kiállításon bizonyították, hogy nemcsak helyi értéket
képviselnek, hanem a nemzetközi mezőnyben is versenyképes, nagyhatású művek.
Búcsú a modernizmustól című kiállítása jelenleg a Memoart Galériában látható. www.memoart eu