A téli szezonban, különösen karácsony előtt sűrűn követték egymást a művészeti aukciók. Talán ezért sem jutott kellő figyelem arra a december 19-én lezajlott jótékonysági árverésre, amit főleg roma festők műveiből közösen rendezett a Kugler Art Szalon és a Székely Lakásgaléria, a Gyermekétkeztetési Alapítvány és roma képzőművészek támogatására. A fővárosi lakásgaléria három éve működik, időszakos kiállításoknak ad otthont a Hollán Ernő utca 46-ban. A Kugler Art Szalon tíz éves múltra tekint vissza, Kőszegi Edit és Surányi András filmrendezők hozták létre, majd Szuhay Péter néprajztudós is részt vett a munkában.
Részlet a jótékonysági árverés anyagából a Székely Lakásgalériában
Kőszegi, akinek munkásságát Balázs Béla díjjal ismerték el, számos filmet forgatott a romákról – többek között a Romani Design (Varga Erika portré); a Gumikalapács; a Cigánykép-Romakép és a Menekülés a szerelembe címűt, amiért a 38. Filmszemle rendezői díját is megkapta. Szeretett volna azonban a roma képzőművészet megismertetéséért is többet tenni.
Azt a vonulatot folytatja, amely a 70-es években kezdődött, Balázs János felfedezésével, F. Mihály Idának, a Nemzeti Galéria művészettörténészének köszönhetően. Balázsnak 1971-ben rendeztek tárlatot szűkebb pátriájában, Salgótarjánban, amit továbbiak követtek a fővárosban, majd később külföldön: Belgiumban, Svájcban, a Német Szövetségi Köztársaságban és Norvégiában is. 2005-ben a Kieselbach Galériában voltak láthatók festményei. Az autodidakta cigányfestők első tárlatát 1979-ben rendezték meg Kőbányán. Itt ismerte meg a közvélemény Bada Mártát, Oláh Jolánt, Orsós Terézt, Fenyvesi Józsefet, Pongor Beri Károlyt (David Beeriként, hogy ne tévesszék össze a költővel). A következő évtizedek nagyhatású alakja, Péli Tamás már nemcsak egy újabb nemzedéket képviselt, hanem azt a kört is, amelyik – hollandiai tanulmányai során – a nyugati képzőművészet hagyományait is magába szívta; a fiatalabbaknál ez már sokkal inkább jellemző.
Péli Tamás sajnos nem érte meg a 2004-ben, a Műcsarnokban rendezett nagy jelentőségű Bisterdo/Elhallgatott Holocaust kiállítást, amelyen Balogh Tibor, Csámpai Rozi, Ráczné Kalányos Gyöngyi, Ferkovics József, Milák Brigitta, Oláh Mara /Omara műveit is bemutatták. Itt láthattuk Szentandrássy István korábbi triptichonját, amely a holokausztot az egyetemes szenvedés szintjére emelte, ahogy a később festett Auschwitzi Madonnában is. (Megjegyezzük: a teológiai tartalomtól függetlenül a teremtés-kísértés-kiűzetés triádból a kiűzetés szerepe nőtt meg a roma képeken.)
Részlet a Kugler Art Szalonból
Két évvel később, a londoni Magyar Magic című magyar kulturális évad kiállításán szerepeltek roma művészek, majd 2007-ben, a pekingi magyar évad keretében Az emlékezés színes álmai címmel a hazai kortárs cigányművészetet reprezentáló 20 művész 216 alkotását mutatták be. A Néprajzi Múzeum és a Művelődési Intézet anyagából rendezett kiállítás később a Magyar Nemzeti Galériában szerepelt, majd országjáró körútra vitték. Ez azért is fontos volt, mert korábban országosan leginkább csak Balázs Jánost ismerték; a vándorkiállítás révén Szentandrássy István és a többi művész is „képbe került”. Közben pedig egy erős roma kortárs művészeti színtér is formálódott már.
E kiállítás-sorozat képein még az élénk, világos színek domináltak, az utóbbi években született műveket azonban – az erősödő rasszizmus, a sorozatgyilkosságok lenyomataiként – egyre sötétebb színek jellemzik. Az identitásról, elfogadásról szólnak Omara olajfestményei, az Otthonkeresés, Az én egyetlenem, és az A – mint anya a kisdeddel. Bódi Kata korábban eladott képén 2009-ben megölt Csorba Robika és apja kettős temetését örökítette meg a roma vizualitás hagyományos nyelvén. Oláh Jolán Ámulók-jai szemeiben is a szorongás érezhető, amit a Karácsony és az Angyali üdvözlet derűje ellensúlyoz.
A tónusváltásra egy korábbi beszélgetésünk során Bogdán János (Amigo) adott magyarázatot: „2007 óta sötét kort élünk, amiben megnő az alkotó felelőssége is. A hatásmechanizmusok ellenőrizhetetlenek lesznek, az önigazolások, dogmák sátáni körébe lehet kerülni.” Bogdán Pécsett végzett főiskolát, Lantos Ferencnél tanult. Tudását, amíg erre lehetősége volt, a hátrányos helyzetű gyerekeknek adta tovább. Most csomagolópapírra és dobozkartonra tud csak festeni, többnyire fekete akrillal, rendkívül expresszív képeket. A most kiállított 59 műalkotás közül tizenkettőt ő jegyzett: egyik képét megvásárolták. A tárlat sokszínűségét mutatták Bada Márta élénk, impresszionisztikus festményei: korábban a Szalon adott el belőlük, a Lakásgalériában nem volt irántuk érdeklődő. A nem roma kiállítók közül Szurcsik József Soha, sehol című festménye talált gazdára. Rajta kívül Haraszty István Édeske munkája szerepelt az ismert kortárs művészek közül.
Kőszegiék szeretnék ismertté és elismertté tenni a roma képzőművészetet, segíteni a művészeket és családjukat, ezért ennek rendelték alá lakásuk elrendezését is. Mióta a Kugler Art Szalon létezik, a havonta tartott „tárlatvezetést” mindig összekapcsolták a témához illő rendezvényekkel. Divatbemutatót tartott Varga Erika (Romani Design); láthattuk Molnár Zoltán roma tárgyú fotóit, hallhattuk Zoran Tairovics szerbiai cigányfestő előadását, Fátyol Tivadar és roma együttesek zenéjét, bemutatkoztak az Igazgyöngy iskola kézművesei – a Szalon ismertté vált. Ennek jele az érdeklődésen túl a műtárgyvásárlás. A Szalon ebben az évben átköltözött a Sütő utca 2. alá. Ősszel a Gallery Weekend-en új kiállítóval, Lakatos Erikával bővült a programjuk, aki a fotóit festi át, és ezzel új jelentést ad nekik. Új műfajként megjelent a színház is: a Rómeó és Júliából adtak elő részleteket magyar és lovári nyelven. A tavalyi finnországi kiállítás után 2014. december 5. – 2015. január 25. között a Szalon a római Magyar Akadémián mutat be 9 művészt.
A bevezetőben említett jótékonysági árverés a Darabanth Aukciósház jóvoltából az interneten folytatódik 2015. január 12-15. között. A képek január 8-tól tekinthetők meg az aukciósház Andrássy út 16. alatti kiállítóhelyén. A jótékonysági cél megvalósulásához a tíz éve működő ház azzal járul hozzá, hogy jutalék nélkül bonyolítja az árverést.