A New York Times cikke szerint az Internet-láz végével internetes művészet is vesztett jelentőségéből. A dot-com láz idején az egyesekből és nullákból álló művek a jövő művészetének új hullámaként bejutottak a mérvadó galériákba és múzeumokba. Ma azonban a művészek és a galériák jóval kevesebb érdeklődést mutatnak a téma iránt.
„Az Internet művészetének aranykora úgy tűnik, véget ért” mondta Cory Arcangel, egy 25 éves brooklyni művész, akinek átprogramozott Nintendo játékkazettáit a New York-I Whitney Múzeum is kiállította.
A bukásnak számos jele látható. Az új biennálén csökkentett létszámmal vannak jelen a netes művészek, és bár számos „új média” projektet állítottak ki, mint pl. Arcangel műveit is, nincs külön internetes művészeti szekció, mint 2002-ben. A másik egyértelmű jelzés a digitális művészet fellegvárának számító minneapolisi Walker Art Center dolgozóinak elbocsátása.
Bár internetes művészet nem kötődött közvetlenül a dot-com lázhoz, de az Internet megítélését alaposan megtépázta a tőzsdei lufi kipukkanása. Az internetes művészet világában dolgozók úgymond digitális kimerülésről panaszkodnak.
Az Interneten azonban semmi sem egyszerű, és a netes művészet haláláról szóló jelentések ugyanolyan túlzóak lehetnek, mint a fellendülés idején túlzásba vitt dicséretek. A felszín mögé nézve láthatjuk, hogy számos internetes művészeti projekt ér el jelentős közönséget, mint pl. a 30 éves New York-i művész, Jonah Peretti elektronikus levélváltása a Nike sportszergyártó céggel. Peretti emailben próbált meg egy egyedi, „rabszolgamunkával készült” felirattal ellátott cipőt rendelni. Az emailek vírusszerű gyorsasággal terjedtek, több millió embert elérve.
Az internetes művészeti projekteket átfogó portálok, mint pl. a Rhizome.org, Turbu lence.org és a Whitney Múzeum saját Artport portálja a Whitney.org címen, hemzsegnek az új kezdeményezésektől. A netes művészet többé már nem mozgalom, de minden eddiginél több kreatív online projekt indul be. Azonban készítőik már nem hívják magukat öntudatosan netes művészeknek.
Az Internet művészete, úgy tűnik, integrálódott a művészet világába, és a kreatív digitális alkotásokat készítők egyszerűen csak művésznek tekintik magukat. A korai alkotásoktól eltérően a fejlődésnek ezen a fokán az Internet inkább eszközzé, mint a művek tárgyává vált.
A cikk lejjebb folytatódik.