A december elejére időzített, a 6. alkalommal megrendezett Art Basel Miami Beach (ABMB) művészeti vásárt az idén is sikertörténet övezte. Ezt bizonyítja, nemcsak a jelentős értékesítési ráta, a közönség érdeklődése, de a rekordszámú – a „nagyvásár” népszerűségére épülő – másik 23 művészeti vásár egyidejű megrendezése is. A Miami Beach Kongresszusi Központban bemutatott ABMB az európai Art Basel művészeti vásár amerikai változata. A kiállító 220 galéria közel fele is hazai volt, és ezen felül aránylag magas számban (17) voltak jelen Közép- és Dél-Amerikából is. Európát illetően a kiállítók legnépesebb csoportja Németországból (44) érkezett, őket közel kétharmad annyian a britek követték, majd fele annyian a franciák és a svájciak, majd az olaszok, a spanyolok zárkóztak fel. Kelet-Európából csak 4 galéria (2 lengyel, orosz és szlovén) vett részt ezen a jelentős műkereskedelmi fórumon. Ázsiából 10 kiállító mutatkozott be (4 kínai, 3 japán, 2 indiai és 1 koreai). Magyarországról egyetlen galéria sem szerepel, pedig mindent összevetve a közel öt nap alatt, több, mind 1200 kiállító volt jelen december második hetében Miamiban. Az ABMB a modern és a kortárs művészetet hivatott képviselni, de az utóbbi nyomatékosabban kerül előtérbe. A műfajok között jelentős számban vette ki részét a festészet, nagyméretű táblaképek, de a fotók, video-munkák, sőt a monumentális szobrok, installációk is helyet kaptak a műkereskedelmi fórumon. Különösen jelentős volt a kereslet a reprezentatív, tekintélyes méretű művek iránt is, amelyek részben már közvetlenül a megnyitó első perceiben gazdára találtak. A vásáron már a kezdetektől jelentős népszerűségnek örvendenek a speciális kiállítási lehetőségek, a projektek, amelyeken a galériák részvétele pályázat, meghívás útján történik. Például az Art Kabinett keretében 22 galéria standján, szeparált térben tematikus kiállításokat mutattak be. Az Art Nova programban az 58 kiállító a cutting-edge kategóriában maximum három művész legfrissebb műveit állította ki. Az idén az Art Supernova projekt rendhagyó kiállítási módjával elsőként mutatkozott be. Ennek keretében egy külön épületrészben a 20 galéria nem egyéni standokon, hanem közös térben állított ki, de közös volt a raktár, az iroda és a kávézó is. Az Art Positions programot a vásár megrendezésének első évéhez hasonlóan most is érdeklődés övezte. A Kongresszusi Központ épületén kívül, a strand közelében a Collins Parkban 20 áruszállító hajókonténert alakítottak át kiállítótérré, amelyekben a kísérletező szellemű művészet talált otthonra. A parkban a kiállítások mellett helyet kaptak más szabadtéri programok is, például filmvetítések, performance-ok és koncertek is várták a közönséget. A 16 videofilm bemutatására szolgáló teret pedig a vásárral szembeni Botanikus kert pavilonjában alakították ki. A vásár alkalmával szerepeltek még köztéri projektek is, amelyek kifejezetten az ABMB idejére hely-specifikus elgondolással készültek. A közönség művelése érdekében a vizuális művészeten kívül jelentőséget tulajdonítanak nemcsak a kortárs társművészetek, de az előadások és a kerekasztal beszélgetések szervezésének is. Ezenkívül még számtalan más program, például múzeumok, a helyi magángyűjtemények látogatása és természetesen a társasági élet, az összejövetelek, az éjszakai és hajnalokban nyúló partik fűszerezték a gazdag választékot, és ösztönözték a vásárlási kedvet a nemzetközi művészvilág legnépszerűbb téli találkozóhelyén, Miamiban.
(Bővebb információt a Műértő 2008. januári számában lehet találni.)
Bagyó Anna: Art Basel Miami Beach (2007. december 6–9.)
A december elejére időzített, a 6. alkalommal megrendezett Art Basel Miami Beach (ABMB) művészeti vásárt az idén is sikertörténet övezte. Ezt bizonyítja, nemcsak a jelentős...