A DC Duesseldorf Contemporary művészeti vásár az idén első alkalommal került megrendezésre Düsseldorfban. Európa egyik legmódosabb városa és annak környéke, közismert művészeti életéről, és művészetpártoló tradíciójáról. Az Észak-Rajna-Westfalia vidékén nemzetközi jelentőségű magán és vállalti gyűjtemények alakultak. Ezt tanúsítja a vásár alkalmával a helyi Museum Kunst Palastban a több, mint hetven gyűjtemény anyagából bemutatott válogatás is.
Az amerikai Citibank által szponzorált műkereskedelmi eseményen olyan a nemzetközi, a művészeti életben is aktív galériák szerepeltek, amelyek programjukban tehetséges, fiatal művészeket is képviselnek. Az esemény másik érdekessége, hogy a galériákat négy kurátor válogatásában, nem puszta pályázat alapján hívták meg a vásárra. A műveket illetően, viszont, nemcsak a közelmúltban készült, de egészen a nyolcvanas évektől mutattak be alkotásokat. A vásáron 14 országból 85 galéria volt jelen. A legtöbben, természetesen németek, 26 kiállítóval szerepeltek, ebből 12 düsseldorfi és 8 berlini. A sorban az amerikaiak következtek 16 résztvevővel, ebből 9 New York-i. A britek egy kivételével 13 londoni galériával voltak jelen. Viszonylag jelentős mértékben szerepeltek a svájciak 6 és a franciák mellett az osztrákok 5-5 párizsi illetve bécsi kiállítóval. A 3 olasz galéria után következett 2-2 résztvevővel Hollandia, Spanyolország és Kanada is. Egy galéria képviselte Portugáliát, Costa Ricát és a lengyel Raster Galéria részvétele mellett a kelet – európai régiót is.
A vásárt a város északi részén, a Messe Duesseldorf vásárterületén hight tech, de igen hangulatos légkörben rendezték. A könnyű szerkezetű, világos, természetes fényt is érvényesítő, áttetsző üvegépület és a tágas standok „levegős” teret kölcsönöztek. Az aránylag alacsony bérleti díj (148 euró/nm) ellenében a galériák méretes kiállítótereket (50 – 100 nm) béreltek. Így bőven kaptak teret a videofilmek sötétkamrái, installációk és még a monumentális szobrok is. A könnyed, levegős atmoszférát még tovább fokozta, hogy a standok falait a szokásostól eltérően, srégen helyezték el – sőt egyes helyeken még a kiállítótereken belül is kerültek diagonálisan felállított falak –, így is hangsúlyozva a közös tér, az összefüggés érzetét, a szögletesített szeparáltsággal szemben.
A DC Duesseldorf Contemporary vásárt a friss, kísérletező szellem és a magas színvonal jellemezte. Hangsúlyosan jelentős számban szerepeltek a fiatal, feltörekvő művészek is. A vásárt a médiumok változatossága kísérte: a hagyományos táblakép mellett jelentős számban szerepeltek szoborok, fotók, installációk és videok; a tér lehetőségeit kihasználva, pedig monumentális alkotások is. Így a nagyméretű táblaképek mellett az egész falakat befedő, a vásár alkalmára készült hely-specifikus munkák is helyet kaptak. Például a berlini Kuttner Siebert standján, Terry Haggerty a helyszínen készült falfestménye díszítette a standot. Az installáció műfajában a berlini Kucke + Kucke képviseletében, Oliver van den Berg fából készült állványra helyezett mikrofonok tömegének installációját tárta a közönség elé.
A The Progress Imperative projekt keretében – a vásár területének háromszáz négyzetméterű alapterületén – a düsseldorfi kurátorok válogatásában 11, a művészek által szervezett és működtet galériák koncepcióját ismertették a látogatókkal.
Bagyó Anna: DC Duesseldorf Contemporary (április 19–22)
A DC Duesseldorf Contemporary művészeti vásár az idén első alkalommal került megrendezésre Düsseldorfban. Európa egyik legmódosabb városa és annak környéke, közismert művészeti...