Az ázsiai kortárs művészet ma már a nemzetközi művészvilág és a műkereskedelem szerves részét képezi. A nyugati és a keleti szféra között, pedig egyre erősödik a kommunikáció, az érdeklődés egymás művészete és potenciális művészeti piaca iránt. Ebben különösen Kína jár az élen, ezt bizonyítja az idén ősszel első alkalommal megrendezet – és igen sikeresnek bizonyult – Sanghaji ShContemporary nemzetközi kortárs művészeti vásár is.
A vásárt Európából kezdeményezték és szervezték, pontosabban Svájcból, Lorenzo A. Rudolf (Art Basel hajdani igazgatója) és Pierre Huber műgyűjtő és műkereskedő személyében indult az iniciatíva, amelynek szervezésében a Fiera Bologna csoport közreműködött. A vásár igen nagy hangsúlyt fordított a műkereskedelmi fórum nemzetközi szellemére, ezt bizonyítja az a 125 galéria is, amely 23 országból érkezett. A kiállítók csak alig 20%-a volt Kínából a többiek főleg Európából, sokan Franciaországból, Németországból és Svájcból vettek részt az eseményen. Jelentős számban szerepeltek a környező ázsiai országok is, mind például Japán és Korea, de Tajvan, Szingapúr és India is képviseltette magát. Az amerikai kiállítók, viszonylag kevesen csak 10%-os arányban voltak jelen.
A ShContemporay művészeti vásár a Shanghai Exhibition Center (SEC) kínai szocreál elegáns épületében került megrendezésre. A műkereskedelmi fórum koncepciója három fő téma köré csoportosult. A központi magot képviselő kategóriában a Best of the Galleries (Galériák legjobbjai) szerepeltek, ahol a kínai galériák mellett a nemzetközi műkereskedelem krémjét képviselő kiállítókat (125) igyekeztek meghívni, nagy számban olyanokat is, akik programjukban az ázsiai kortárs művészetet képviselik. Például a New York-i James Cohan és a Max Protetch Galéria vagy a berlini/pekingi Ochs & White Space galéria. A helyi kiállítók közül többek között jelen volt a Contrast Galeria Peking/Sanghaj és a Shangart Sanghajból is.
A másik témakör a vásár művészeti igazgatója, Pierre Huber válogatása alapján összeállított a Best of Artists (Művészek legjobbjai) projektben olyan ázsiai művészek (15) szerepeltek, akik már jelentőséggel bírnak a nemzetközi művészetben és a műkereskedelemben egyaránt. Például, az indiai Jitish Kallat vagy a japán Yoshitomo Nara. A harmadik témakörben, a Best of Discovery (Felfedezettek legjobbjai), pedig 20 ázsiai, az új generációhoz tartozó ismeretlen, még felfedezetlen művész tartozott. Többek között a japán Kohei Nawa és a tajvani Chen Qing-yao is.
A művészeti vásáron nagyszámban szerepeltek figuratív, főleg nagyméretű festmények, de a helyi közönség művelésének céljából a hagyományos táblaképeken kívül más műfajok bemutatására is jelentős hangsúlyt fordítottak, legyen az videó-munka vagy installáció.
A ShContemporary vásárra a kínai gyűjtők mellett jelentős számú külföldi gyűjtő és művészeti szakember is érkezett. A helyi közönség részéről, pedig sok művész látogatott el a rendezvényre, így a vásárnak összesen 25 ezer látogatja volt.
(Bővebb információt a Műértő 2007. októberi számában)