A periszkóp, a vonatkozó lexikonszócikk szerint, olyan csőszerű eszköz,
amelyben két, egymással szemben álló tükröt helyeznek el. A
tengeralattjárókon azért használják, mert nem kell a járműnek
kiemelkednie a vízből ahhoz, hogy gyomrából szét lehessen nézni a víz
felszínén, sőt, a periszkópot használó néző nem a saját
szemmagasságában lát, hanem azzal párhuzamosan a tükrök egymás közti
távolságának megfelelő távot lát be.
Egy másik leírás szerint a
periszkóp olyan optikai, felderítő- és keresőeszköz, amelynek
segítségével láthatóvá válik a nézőtől valamilyen, a szemmagassága fölé
nyúló akadály által eltakart tárgy.
Chilf Mária legújabb sorozata a periszkóp fókuszában, de ugyanakkor a periszkóp mögött álló néző szerepében is megmutatkozik. Ahogy az alkotó hangsúlyozta több ízben, a fókusz fogalma áll érdeklődése és munkái középpontjában.
Középpont – ez a kifejezés önmagában is felveti Chilf Mária munkáinak problematikáját. A fókuszok ugyanis folyamatosan változnak. A néző a tengeralattjáró-periszkóp protézist használva a mélyből kémleli a felszínt, anélkül, hogy kényszerítve volna a teljes kiemelkedésre, és közben keresi a megfigyelés tárgyát. Így azt mondhatom, hogy aki belép a galéria terébe, a mélyben találja magát, amely ugyanakkor a felszínen látottak felől értelmezi önmagát, a mélyben dolgozza fel a felszínen látottakat. Az oldalfalon látható Chilf Mária korábbi, grafikai-festői installatív munkáira utaló motívumként a kontúrokból összeállt csónak, amely, főleg a gyomrába vezető lépcsősorral, nyomatékosítja, térben és időben is kiemeli, hogy hol is helyezkedik el a falakon látott sorozat, illetve milyen tapasztalatok eredményeként született.
A cikk folytatása itt olvasható.
A kiállítás a NextArt Galériában tekinthető meg 2009. június 26-ig.
Balázs Katalin: A mélység periszkópja
A periszkóp, a vonatkozó lexikonszócikk szerint, olyan csőszerű eszköz,
amelyben két, egymással szemben álló tükröt helyeznek el. A
tengeralattjárókon azért használják, mert...