A továbbra is titokzatos, de egyre fontosabb és sokrétűbb műveket, legutóbb a sötét, súlyos antividámparkot, a Dismaland-et megalkotó Banksy legfrissebb művei egyértelmű állásfoglalások a mingránsproblémában. A munkákat Franciaországban, a Calais melletti Jungle nevű menekülttábor falaira fújta, de jutott belőlük a város központjába is.
A média zömmel egyetlen művet reprodukált, emelt ki a sorozatból, azt, amelyik talán a legerősebb és széles körben legjobban fogyasztható, a Steve Jobsot ábrázoló graffitit. Hogy a mű még egyértelműbb legyen, Banksy sajtóközleményben beszélt arról, hogy az Apple alapítója, amely cég a világ legsikeresebb vállalataként 7 milliárd dollárt adózik, egy szír bevándorló fia volt.
A leghatásosabb graffitin kívül azonban Banksy még három másik, ugyanilyen erős munkát készített, amelyek tovább árnyalják álláspontját. Az egyik egyfajta reflexiója és összefoglalása a bedrumi tengerparton megtalált Aylan Kurdi sorsának. Egy kisgyerek fürkészi távcsővel a távolt, mellette bőrönd, talán egy hajóra vár, a jövőt fürkészi, de a távcsövön egy dögkeselyű ül, mintha pontosan tudná, ez a gyerek már halott.
A következő graffiti visszafogott, minimalista, mindenféle ábrázolástól tartózkodó, de vérvörös és pokolian ironikus szöveg arról, hogy talán ez az egész helyzet majd magától megoldódik, elrendeződik.
A Calais központja mellett egy utcácska falára fújt munka jelentéstartalmában, kontextusában és vizuálisan is a leggazdagabb a négy graffiti közül. A mű a művészettörténeti kontextusra, konkrétan egy ikonikus és a maga korában erős visszhangot, sőt politikai botrányt kiváltó francia festményre, Théodore Géricault A Medúza tutaja (1819) című festményére utal, annak eseményét, a hajótörést illeszti be csont nélkül és zseniálisan a migránsprobléma kontextusába. Gericault műve egyébként mintha nem vesztene erejéből, és politikai kontextusba vonhatóságából az idők folyamán. 9 éve Joel-Peter Witkin alkotott belőle kíméletlen politikai szatírát a Bush kormányról, The Raft of George W. Bush (2006) címmel.
Banksy graffitijében a szenvedő emberekkel, törötten hányódó tutajtól jobb kézre, a horizontra odarajzol egy éppen elhaladó luxusjachtot. Hangsúlyosan nem óceánjárót, hanem egy, csak a leggazdagabb rétegek által elérhető magánhajót, amelyen ráadásul egy helikopter is parkol. A jacht már-már eltűnik a horizonton, közömbösen és segítségnyújtás nélkül hagyja ott a szenvedő embereket, pedig minden lehetősége és eszköze megvan a segítségnyújtásra.
A cikk nyitóképe: PHILIPPE HUGUEN/AFP/Getty Images
A cikk lejjebb folytatódik.