A tavalyi Art Basel Miami Beach előestéjén, 2016. november 30-án az Adidas egy zenés, táncos bulit szervezett a vásárnak otthont adó városban, melyen a résztvevők és a táncosok között 1.000 pár sportcipőt osztottak ki ingyen. Jutott a cipőkből azoknak az újságíróknak is, akik az Adidas meghívására és költségén utaztak Miami Beach-be. (Sietünk hozzátenni, hogy az artPortal munkatársai nem voltak közöttük.) Eddig minden sima lett volna, ám a sportszergyártó cég munkatársai elkövettek egy apró, mégis komoly következményekkel fenyegető hibát: a cipő nyelvére, közvetlenül az Adidas-logó alá feltették az Art Basel feliratot is. Utóbbi ráadásul az árucímkén és a sportos lábbeli dobozán is szerepel.
A nyolc betű, ami bajba keverheti az Adidast. Forrás: news.artnet.com
Baselben ezt nagyon rossz néven vették: úgy látják, hogy nevük engedély nélküli felhasználásával sérül a vásár imázsa és az a téves benyomás alakul ki, mintha a vásár és a sportszergyártó között együttműködés lenne. Az MCH ezért egy floridai bíróságon a sportszergyártó amerikai és németországi divíziója ellen is pert indított, különösen nehezményezve, hogy a kifogásolt termék ma is felbukkan a kereskedelmi forgalomban, igaz, csak online platformokon, ahol a márka hívei átlag 200 dollárt fizetnek az áhított cipőért.
Az MCH vádpontjai között a márkához fűződő jogok megsértése mellett a megtévesztő és inkorrekt kereskedelmi gyakorlat és a jogtalan anyagi előnyszerzés is szerepel. Emiatt nemcsak az Adidasnak a további jogsértéstől való eltiltását követelik, hanem a megtévesztő felirattal ellátott cipők és kiegészítő termékek megsemmisítését, az ilyen cipők értékesítéséből származó haszon átadását, ezen felül anyagi kártérítést is, továbbá azt, hogy az Adidas nyilvános közleményben tisztázza a helyzetet és határolódjon el eddigi gyakorlatától.
A feljelentés hírét egyik fél sem kommentálta a sajtónak. Az MCH csak annyit mondott, hogy a dokumentum önmagáért beszél, az Adidas még ennyit sem. Hallgatásuk nem meglepő: legjobb esetben is csak egy peren kívüli megegyezésben bízhatnak, miközben senki sem érti, miért is volt szükségük a cipő promóciójához a világ legfontosabb művészeti vásárának nevére.
A cikk lejjebb folytatódik.