A 400 éves Gobelins-manufaktúra újjáépített kiállítótermeiben kiállítás nyílt a műhely különböző korszakaiban, az alapítástól napjainkig készült munkáiból. Az 1914 és 1939 között kiállítóhelyként működő épület, amely 1972-ben történt bezárása óta raktárként szolgált, most újra visszakapta eredeti funkcióját. A nyitókiállítás három részre tagolva mutatja be a Gobelins-manufaktúra korábbi és mai tevékenységét. Az első rész kortárs művészek, többek között Pierre Alechinsky, Raymond Hains, Jean-Michel Othoniel, Erro, Julije Knifer, Edouardo Chilida és Aki Kuroda festményei, illetve már eredetileg is falikárpitnak szánt kartonjai alapján, 1997 és 2007 között készült munkáiból nyújt ízelítőt. Hogy a negyvencnyolc, többségében most elsőízben látható alkotás valóban csak kis töredéke a Gobelins kortárs gyűjteményének, azt jól érzékelteti az az adat, miszerint jelenleg is harmincöt (köztük Hajdú István, ismertebb nevén Etienne Hajdu, La grande feuille (A nagy levél) című műve alapján készülő) kárpit van szövés alatt.
A tárlat második részében történeti áttekintést kapunk a három nagy francia manifaktúra, a Gobelin, Beauvais és Savonnerie múltjából, melynek során láthatjuk azt a tizenöt, különleges ritkaságnak számító, selyemmel, arany- és ezüstszállal szőtt kárpitot, az úgynevezett Artémise-sorozatot, amely IV. Henrik király rendelésére készült a 16. században.
A harmadik rész ugyancsak négyszáz évet átfogó időszak iparművészeti és használati tárgyaival ismertet meg, aminek magyarázata, hogy 1937 óta a Gobelins Manufaktura egyik épületében van az eredetileg királyi, ma nemzeti bútorraktár, a Mobilier National. Több mint százezer berendezési tárgyat őriznek itt, és innen kerülnek ki időről időre kölcsönzésre, az Elysée és a Matignon-palota, a külföldi nagykövetségek és más reprezentatív nemzeti intézmények dekorációául szolgáló tárgyai. A hatvanas évek óta, az akkori kulturális miniszter, André Malraux kezdeményezésére, az itt működő műhelyekben nemcsak restaurálással foglalkoznak, hanem új tárgyakat is készítenek, olyan formatervezők, mint Starck, Wilmotte vagy Martin Székely elképzelései alapján. Láthatjuk XVI. Lajos barométerét, fotelt és bronzfalikart XVIII. Lajos trónterméből, 18-ik századi állóórát a versailles-i kastélyból, Eugénia császárnő szenteltvíz tartóját kristályból, sèvres-i porcelánvázákat a 19-ik század első feléből, Jacques Emile Ruhlmann art déco-lámpáját 1932-ből, Martin Székely kisasztalát 2000-ből, Sylvain Dubuisson székét 2003-ból, Dupont-Rougier íróasztalát 2007-ből, hogy csak néhány példát említsünk a gazdag anyagból.
Végül mindenképpen meg kell említenünk Monique Frydmannak, Le Mur des lisses címmel, a helyhez és az alkalomhoz készített, a szövőszékre, a szövésre reflektáló installációját. A művész különböző átmérőjű kötelekre tekert nyers gyapjú és selyem fonatokból hozta létre a monumentális méretű, 28 méter magasságú alkotást, amely a sokféle szín különböző árnyalataival, a matt és fényes felületek váltakozásával különös atmoszférát teremt a fogadótérben.
La Galerie des Gobelins / Mobilier National
Hétfő kivételével naponta 12.30-18.30
Cserba Júlia: A Gobelin-manufaktúra történetét bemutató kiállítás
A 400 éves Gobelins-manufaktúra újjáépített kiállítótermeiben kiállítás nyílt a műhely különböző korszakaiban, az alapítástól napjainkig készült munkáiból. Az 1914 és...