A Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Franciaországban első alkalommal, retrospektív kiállítást rendezett Bridget Riley alkotásaiból, ami már csak azért is indokolt, mivel Nagy-Britannia egyik legismertebb ma élő művészének neve a francia közönség számára eddig nem sokat mondott.
A kiállítás kronológiai sorrendben követi végig a művész nagyjából három fő korszakra bontható pályáját. Az ötvenes évekből származó legkorábbi képei, mint a Georges Seurat festménye után készült 1959-as Le Pont de Courbevoie vagy az 1960 nyarán, Olaszországban festett Pink Landscape, jól mutatják, hogy Riley a pointillista mester nyomdokain indult el. Ezek után szinte magától értetődő volt az optikai jelenségekre épülő folytatás, aminek – Victor Vasarely erős hatását is magábanfoglaló – következő állomása, a fekete-fehér op-art képek periódusa lett. Riley ezekkel a munkáival, női mivolta ellenére is rövid idő alatt nagy tekintélyt vívott ki magának, és 1965-ben már ott találjuk őt Joseph Albers, Victor Vasarely, Yaacov Agam és Richard Anuszkiewicz mellett a New York-i MoMá-ban rendezett The Responsive Eye című tárlaton.
Akárcsak Vasarely, Bridget Riley is másra bízta és bízza ma is tervei kivitelezését. A kurátor, Anne Montfort kíváló gondolata volt, hogy a festmények sorát «félúton» a művész tanulmányrajzaival szakítsa meg, így adva lehetőséget a nézőnek arra, hogy jobban megértse az alkotás folyamatát és módszerét. Riley állitása szerint tudományos oldalról sohasem tanulmányozta az optikai törvényeket, munkái kizárólag kísérletezések gyümölcsei.
Az 1967 után készült, szintén ismétlődő motívumokat, váltakozó ellenpontokat alkalmazó képeken egyre változatosabb, egyre erősebb színek használatával találkozunk, ami egy újabb korszak nyitányát jelentette. A legutóbbi évek, ugyancsak élénk tónusokban gazdag színvilágú munkáiban pedig leginkább a vertikális elrendezésü hullámvonalak dominálnak, de ezeket is ugyanaz a Bridget Riley-re jellemző, szemkápráztató optikai hatásokat keltő, egyéni stílus jellemzi.
A kiállításon több mint hatvan, köztük több Európában eddig sohasem bemutatott festmény, kétszáz rajz, valamint két, in situ készült, Matisse-nak a Musée d’Art moderne de la Ville de Paris-ban őrzött Danse-ára reflektáló, vakítóan színes, monumentális falfestmény (Wall Painting), illetve rajz (Wall Drawing) szerepel.
Musée d’Art moderne de la Ville de Paris
Bridget Riley
Rétrospective
2008. szeptember 14-ig