Ahogyan Picasso, úgy Matisse életművének feldolgozása is hosszú évtizedekre ellátja feladattal a művészettörténészeket, hiszen számtalan szempontból lehet tanulmányozni és bemutatni.
A Le Cateau-Cambrésis-i Matisse Múzeumban ezúttal – a Duthuit család ajándékozásának köszönhetően – egy olyan kiállítás látható, ahol az író, költő és műkritikus Georges Duthuit (1891-1973) egyik Matisse által illusztrált könyve, az Une fête en Cimmérie kapcsán Matisse-nak az eszkimó maszkokhoz fűződő, kevéssé ismert kapcsolatára világít rá.
Georges Duthuit-t 1939-ben, egy előadássorozat közben, az Egyesült Államokban érte utol a háború kitörésének híre, és ekkor úgy döntött, hogy nem tér vissza Európába. Egy időre New Yorkban telepedett le, ahol nagy társaságra talált a Franciaországból menekülő, folyamatosan érkező művészekben, értelmiségiekben, akik közt ott találjuk többek között André Bretont, Max Ernstet, Marcel Duchamp-t, André Massont és Claude Lévi-Strausst is.
Az afrikai maszkok iránt már korábban is élénken érdeklődő szürrealisták és a csoporton kívüli, de hozzájuk közelálló Duthuit múzeumi látogatásaik során szembesültek a Kanada északi felén élő, számukra addig teljesen ismeretlen inuit eszkimók kultúrájával. Lelkesedésüket fokozta az a felfedezés, hogy Julius Carlebach New York-i műkereskedő az eszkimó maszkok különlegesen gazdag kínálatával rendelkezett. A nála vásárolt maszkokat azután magukkal hozták Európába.
Amikor a háború befejeztével Duthuit visszatért Franciaországba, és megírta az Une fête en Cimmérie című, az inuit eszkimók ősi szokásait fantasztikus történetbe foglaló lírai tanmeséjét, felkérte apósát, Matisse-t, hogy készítsen illusztrációt könyvéhez. Matisse elfogadva a kérést, alaposan tanulmányozni kezdte a New Yorkból hazakerült maszkokat és Duthuit-nek a témához kapcsolódó, számtalan fotóval illusztrált könyvét.
A három fejezetre tagolt kiállítás első része Georges Duthuit munkásságát mutatja be fotókon, dokumentumokon és írásain keresztül. Ebben a részben láthatók és olvashatók levelei, a ma már alig fellelhető tanulmánykötetei (például a Bizánci művészet 1933-ból vagy a Matisse címlaprajzával 1949-ben megjelentetett Vadak) valamint a művészeti folyóiratokban idősebb és fiatalabb kortársairól, Miróról, Nicolas de Staêlről, Tal Coat-ról, Riopelle-ről, Sam Francisról és másokról megjelent írásai. Itt kaptak helyet Duthuit saját és mások maszkgyűjteményének fából, bőrből vagy fűzfavesszőből készült legszebb darabjai is.
Tovább haladva, kiemelt szövegrészek kíséretében, Matisse-nak az Une fête en Cimmérie-hez szánt tanulmányrajzai és azok a litográfiái láthatók, amelyek ugyan még a festő felügyelete mellett 1949-ben készültek, de csak 1963-ban, a könyv első kiadásában kerültek közlésre. A könyvet illusztráló harmincegy litográfia mindegyike egy-egy eszkimó férfi vagy nő portréját ábrázolja viszonylag leegyszerűsített formában, de még könnyen felismerhetők bennük a néprajzi könyvekből merített, modellként szolgáló fotók szereplői.
Miután megismerkedtünk a jószemű, remek ítélőképességű Georges Duthuit gazdag és sokszínű életművével és Matisse-hoz fűződő munkakapcsolatával, a kiállítás harmadik részében Matisse-nak azokkal az alig ismert portréival találkozunk, amelyekben az inuit maszkok végtelen egyszerűsége és spiritualitása testesül meg. Annak ellenére, hogy meghatározott személyekről készült portrékról van szó, ezeket a realizmustól jelentősen eltávolodott, egyúttal a miszticizmushoz közelítő, csak néhány vonallal ábrázolt arcokat maga Matisse is „maszkoknak”, például Mosolygó maszknak, Komoly tekintetű maszknak, Melankolikus maszknak nevezte.
„Egy arc jellege nem a különböző arányoktól függ, hanem attól a spirituális fénytől, amit visszatükröz.” – vallotta Matisse, aki már 1908-ban azt írta, hogy „Engem nem a tájkép és nem a csendélet érdekel legjobban, hanem az arc.” Aki figyelmesen végignézi a kiállítást, az pontos választ kap arra is, hogy honnan eredeztethető az a gyökeres változás Matisse alakábrázolásban, amivel a 1951-ben felavatott vence-i Rosaire-kápolna falfestményeinek végtelenül leegyszerűsített figuráinál szembesülünk.
Musée Matisse, Le Cateau-Cambrésis
2010. november 7. – 2011. február 11.