Tévedés lenne azt gondolni, hogy a Paris Photo 2010 véget értével túl vagyunk a Fotó Hónapjának (Mois de la Photo) legérdekesebb párizsi eseményén.
Igaz, a november további kiállításai nem olyan nagyszabásúak, de legalább annyi meglepetést és élményt tartogatnak a műfaj iránt érdeklődők számára, mint a múzeumi fotótárlatok vagy az évről évre egyre nagyobb tömegeket vonzó Paris Photo. Ráadásul ezeknek a Mois de la Photo Off keretén belül megrendezett kiállításoknak sok esetben a helyszínük is rendhagyó. Így például a rue de Normandie egyik cipőboltjában Catherine Large és Gaêlle Callac cipős fotóival, a Quai Valmy üzleteinek kirakatában a Street Photography Now című, kortárs művészek fotóalbumából vett képekkel, míg a rue Bretagne egy szakaszán végigsétálva a falevél témáját feldolgozó felvételekkel és installációkkal találkozunk.
Forgalmas sugárút árnyékában rejtőzködő kertjével, vöröstéglás falburkolatával és kerek kis erkélyeivel leginkább egy szerényebb vidéki kúriához hasonlít a méltóságteljes és előkelő Haussmann-házaktól övezett 6, avenue Georges Mandel. A múlt század elején az amerikai némafilmek népszerű színésznője, Pearl White, majd – többszöri tulajdonosváltás után – egy időben Christian Dior élt itt. Jelenlegi birtokosa és lakója, Jean-Christophe Stöerkel 6, Mandelnek nevezett lakásgalériájában rendszeresen ad otthont kortárs kiállításoknak. Ezúttal a Sur les traces de Brassaï (Brassai nyomában) címmel Nathalie Béreau kurátor válogatásában olyan művészek alkotásaival várja a Párizs rejtett titkaira is kíváncsi műértőket, akiknek munkái valamilyen módon kapcsolatba hozhatók Brassaival.
Az apropót Serge Sancheznak a Grasset kiadónál most megjelent életrajzi kötete, a Brassaï, Le promeneur de nuit adta. Serge Hambourg 1984-ben készített műteremfotói és Émile Savitry remek portréfotója 1935-ből közvetlenül idézik Brassait, míg a többiek alkotásai, Muriel Pierrot, Didier Gaillard Dominique Marchès, Alain Prillard felvételei, Florent Chopin festmény és kollázs kombinációjával készült képe és Serge Sanchez assemblage-a az eredetileg képzőművésznek készült, a graffitiket, megkomponált jeleneteket, párizsi utcákat fotózó és szobrokat is készítő Brassai munkáival mutatnak szellemi rokonságot vagy éppen azok hatására születtek. Christian Dior egykori hálószobájában pedig két olyan, alig ismert eredeti nagyítású fotót láthatunk, amelyeket Brassai készített a divattervezőről 1947-ben.
Ugyancsak a Mois de la Photo Off keretében került sor Solymos András kiállítására a Galerie Cinkoban. Az elsősorban filmoperatőrként dolgozó Solymostól nyolcvanas években készített New York-i felvételei mellett portrékat láthatunk többek között Rozsda Endréről, Jean Marais-ről, Sylvester Stallonéról, Françoise Gilot-ról és Irène Jacobról. És egy másik magyar téma: első alkalommal állít ki Párizsban Cseh Gabriella, akinek Chez Elle címmel a Galerie Speos mutatja be fotósorozatát az otthonokról, amelyeket emlékezéshez, szomorú és boldog pillanatokhoz és az elmúláshoz kapcsolódó beszédes tárgyaink töltenek meg.