A korábban az impresszionista festő és mecénás, Gustave Caillebotte, ma pedig a város tulajdonát képező yerres-i kastély parkjában, a Propriété Caillebotte-ban, megnyílt az I. Szobrászati Biennálé (Première Biennale de Sculpture). Az esemény kurátora Lydia Harambourg műkritkus, akinek nevéhez fűződik, egyebek mellett, az École de Paris 1945 és 1965 közötti időszakát feldolgozó lexikon.
A Biennálén, áttekintést adva a mind stílusban, mind az alkalmazott anyag és technika tekintetében igen változatos képet mutató háború utáni francia szobrászatról, negyvenegy szobrász, 1950-től napjainkig készített alkotását vonultatja fel. A legidősebb résztvevő, Robert Couturier 102 éves. Az egykori Aristide Maillol-tanítvány, akárcsak a most látható, 1966-ban született «Torse conclave»-ja esetében, mindig az emberi testet állította munkásságának középpontjába, míg a Biennálé legfiatalabb szobrásza, a mindössze 32 éves Quentin Garel, hol öntöttvasból, hol pedig színesre festett fából kacsa, tyúk, disznó, elefánt és más állati koponyákra emlékeztető szobrokat formál. Az említett művészek munkáin kívül olyan figuratív szobrok szerepelnek még a Biennálén, mint Lisbeth Delisle festett kartonból készített rejtélyes figurája, az «Ülő asszony», az angol William Chatteway terrakotta «Koponyá»-ja, Agnès Bracquemond fej nélküli, kicsavart női testet ábrázoló «Teknősbékás alak»-ja, Martine Martine groteszknek ható «Sumo» -mellszobra, Philippe Hiquily egyszerre erotikus és titokzatos, finom humorral megformált nőalakja, és a festőből szobrásszá lett Pierre Edouard biblia «Évá»-ja.
A nonfiguratív alkotások sorába tartozik többek között Vincent Batbedat konstruktív hagyományokat követő szobra, Ditrich Mohrnak a szintén geometrikus formákat alkalmazó, ugyanakkor a fényhatást is magábafoglaló alkotása, Robert Fachard hajlított fémlemezekből készített ritmikus kompozíciója, valamint Antoine Ponçet márványból faragott lírai absztrakt szobra. Pán Mártától, egy, az őt jelenleg is foglalkoztató kapu-témát feldolgozó, 2001-ben készített munkát láthatunk, amely – mint a művész más alkotásai –, kiválóan illeszkedik a természetbe.
Ahogy minden ilyen jellegű tárlat esetében, a kurátori válogatáson ezúttal is lehet vitatkozni, azon azonban nem, hogy a rendezvény nemcsak színvonalas, de fontos szerepet betöltő vállalkozás is, mivel a mind a gyűjtők, mind a nagyközönség részéről megnyilvánuló mérsékelt érdeklődést ébresztő, a festészettel szemben napjainkban is háttérbe szoruló szobrászatra irányítja a figyelmet; a kíváló környezetet biztosító helyszínen megrendezett első yerres-i Szobrászati Biennálé a műfaj valódi ünnepe.
Première Biennale de Sculpture
Propriété Caillebotte, Yerres
2007. szeptember 14.–december 2.