Irving Penn 2009 őszén bekövetkezett halála után néhány hónappal, idén
februárban nagyszabású emlékkiállítás nyílt a fényképészről a londoni
National Portrait Gallery-ben. Az amerikai fotós neve leginkább a divat-
és portréfotózáshoz kapcsolódik – a londoni kiállítás az utóbbiból
nyújt válogatást. Bemutatja Irving Penn-nek híres személyiségekről a
negyvenes évek első felétől 2007-ig készitett felvételeit, Giorgio de
Chiricótól Picassón, Calderen, Al Pacinón, Truman Capote-on, Yves Saint
Laurent-en át Woody Allenig és Julien Schnabelig. Penn munkásságának azonban volt egy másik, szinte alig ismert területe
is, Kismesterségek címmel ezt mutatja be most Párizsban a Fondation
Henri Cartier-Bresson.
Az 1917-ben született Irving Penn festőnek, grafikusnak tanult, és bár fotós lett belőle, felvételei elárulják, hogy eredeti képzettsége milyen jelentős mértékben járult hozzá jellegzetes stílusának kialakulásához. Nem véletlen, hogy a munkásságára nagy hatást gyakorló művészek saját maga által összeállított listáján Nadar, Moholy-Nagy, Man Ray és Cartier-Bresson mellett ott találjuk többek között Uccellót, Douanier Rousseau-t, Matisse-t, Kupkát és Balthust is. Penn első címlapfelvétele 1943-ban jelent meg az amerikai Vogue-nál, amelynek azután hosszú éveken át nagyra értékelt munkatársa volt. A divatmagazin megbízásából 1950-ben Párizsba utazott, ahol a legújabb modellek és ismert művészek fotózása mellett alkalma nyílt saját tervének megvalósítására is. Arra, hogy a német fotós, August Sander sorozatának, A 20. század embereinek a mintájára, maga is elkészítse saját, különféle foglalkozású, névtelen embereket megörökítő képeit. A kismesterségeket űző személyek felkutatásában egy másik ismert fotóművész, az egyszerű emberek Párizsát kiválóan ismerő Robert Doisneau és annak barátja, a költő Robert Giraud volt segítségére. Penn a műtermébe munkaruhában érkező, munkaeszközökkel felszerelt modelljeit mindig azonos háttér, egy régi, kopottas, színtelen színházi függöny elé állítva örökítette meg. A munkát Londonban, majd New Yorkban is folytatta, de modelljeit továbbra is azonos módon, a Párizsból magával vitt függöny előtt ábrázolta. Hentes, újságárus, tűzoltó, hordár, szenesember, üstfoltozó, kocsis, kéményseprő, ápolónő, tánctanár – megannyi ma is létező vagy azóta eltűnt mesterség gyakorlói vonultak fel Penn fényképezőgépe előtt. A háttér mindig semleges, a modell mindig mozdulatlan. A fotók mégis izgalmasak, megindítóak, mulatságosak, szomorúak, egyszóval sokfélék, éppúgy mint szereplőik tökéletesen kifejezésre juttatott személyisége. A sorozat szinte valamennyi darabját a festői látásmód uralja: a kéményseprőt ábrázoló fotót leginkább a Csendélet figurával címmel illethetnénk, míg a tűzoltó kerekre tekert, spirális tömlője a konstruktivizmusból, a kitekeredett testű akrobata vagy a bőrdarabokkal fedett, testes utcai bőrárus pedig kifejezetten a szürrealizmusból eredeztethető. A kismesterségek-sorozat Párizsban most először látható mintegy száz darabja Los Angelesből, a J. Paul Getty Múzeumból érkezett.
Fondation Henri Cartier-Bresson, Párizs
2010. május 5. – július 25.
Cserba Júlia: Irving Penn Kismesterségek-sorozata első alkalommal Párizsban
Irving Penn 2009 őszén bekövetkezett halála után néhány hónappal, idén
februárban nagyszabású emlékkiállítás nyílt a fényképészről a londoni
National Portrait...