Első alkalommal fordul elő, hogy a
párizsi latin-amerikai kulturális központ magángyűjteménynek ad
otthont – hogy ezúttal miért vállalkoztak egy ilyen kiállítás (Geometria korlátok nélkül)
befogadására, azt az odalátogató azonnal megérti. A
Cherqui-gyűjtemény ugyanis jelentős anyagot tartalmaz a
latin-amerikai mozgalmak gyümölcseiből és számos
olyan művész alkotását foglalja magába, akik valamelyik
latin-amerikai országban születtek vagy életük során ott
telepedtek le. A Cherqui-házaspár negyven év óta folyamatosan
bővülő gyűjteménye jelenleg több mint 4000 művet tartalmaz,
ebből tárnak most a közönség elé mintegy százhetvenet.
Jean Cherquiről nem sokat lehet tudni:
kiváló kutatóorvos és farmakológus. A háborút követő harminc
év alatt egy eklektikus gyűjteményre tett szert, majd amikor a
hetvenes években véletlenül meglátta az Argentínából menekült
Carmelo Arden Quin egyik alkotását, érdeklődése egyszeriben ebbe
az irányba fordult. Korábbi gyűjteményétől megvált, és
hozzákezdett egy egészen más tartalmú, új kollekció
létrehozásához, amelynek első két darabja Carmelo Arden Quin két
kompozíciója volt. Ezek most a kiállítás MADI-csoportnak
szentelt termében láthatók. Ugyanitt kapott helyet a – mozgalom
követői által mesterüknek tartott – uruguayi Joaquin
Torres-Garcia három remek rajza is. Kiemelkedő figyelem jutott a
MADI egy másik képviselőjének, a magyar származású, jelenleg
is Argentínában élő Kosice Gyulának, akinek több alkotása is
bemutatásra került, köztük a terem közepét uraló, fából
készült mobilszobor, az 1944-es Röyi.
A Cherqui-gyűjtemény
tulajdonképpen négy nagyobb csoportra osztható. A
negyvenes–ötvenes évek úgynevezett „történelmi műveit” a
Salon des Réalités Nouvelles és a geometrikus absztrakció korából
– többek között – Del Marle, Arden Quin, Gorin és Leppien
neve fémjelzi. Az időrendben következő másik csoport, az Op-art
és a kinetikus művészet képviselői közül természetesen nem
hiányozhat Vasarely, Agam, Soto, Le Parc, Schöffer, Cruz Diez és
Vardanega – hogy csak a legismertebbeket említsük, de bekerült a
válogatásba a közelmúltban elhunyt kiváló szobrász, a szintén
argentin származású Jack Vanarsky egyik alkotása, az Ajtó is. Az
ötvenes évektől napjainkig terjedő időszak már ismertté vált
kortárs alkotói mellett, egy elsötétített teremben, az
elektronikus eszközöket is felhasználó fiatal nemzedéket
képviselő Samuel Rouseau, Pascal Ferment és Shih Chieh Huang
munkái is jelen vannak. A gyűjtemény negyedik részét a
képzőművészethez egyre inkább közeledő design alkotja. A műfaj
napjaink egyik legkeresettebb ikonjától, Ettore Sottsasstól egy, a
konyha- és fürdőszoba bútoroknál használatos speciális
anyagból, corianból készült, okkersárga térelválasztó rács
került a válogatásba. (A kiállítás ingyenesen
látogatható.)
Maison de l’Amérique Latine, Párizs
2010. február 11 – 2010. március 26.