Az amerikai kortárs fotóművészet egyik legkiemekedőbb képviselőjének, az 1934-ben született Lee Friedlandernek ötven év óta tartó munkásságát ismerteti meg a kiállítás közel ötszáz fekete-fehér és hat színes fotója. Időrendi sorrendben, ezen belül pedig témánkénti csoportosításban követhetjük végig a gazdag életművet, az ötvenes években készült első felvételektől elindulva, a pop-arttól megérintett fotókon át, napjainkig. Friedlander fotóinak elsődleges témája a hétköznapok Amerikája, nagyvárosi fényeivel, reklámjaival, autókkal benépesült utcáival, mindennapi életüket élő lakóival, de számos portrét is készített. Pályafutása kezdetén színes revüknek dolgozott, ebből az időből származnak John Coltrane, Aretha Franklin, Miles Davis portréi, és Mahalia Jacksonnak a fehér ruha és a fekete test kontrasztját jól érvényesítő félalakos fotója.
A hatvanas években jelent meg a Friedlanderre annyira jellemző «kép a képben» jelenség. A főtémához egy televízió képernyőjén, egy autó visszapillantó tükrében, egy tükröződő kirakatban vagy éppen egy ablakon át megjelenő másik kép csatlakozik, és nyújt betekintést egy egészen más, sokszor ellentétes hangulatú világba. Képszerkesztésének ugyancsak gyakran visszatérő eleme az is, hogy a képmezőt kettéosztja valami: egy oszlop, egy út, egy kerítés.
Friedlander 1955-től, évtizedeken keresztül 35 mm-es Leicával dolgozott, majd 1990-ben megvásárolta Hasselblad Superwide-gépét, aminek eredményeképpen képeinek nemcsak a formája változott meg négyzetalakúra, de azok sokkal részletgazdagabbak is lettek. Az utóbbi években készített sorozatainak sivár tájaival és a göcsörtös fatörzsek, tekergő gyökerek, burjánzó növények zűrzavarával telített felvételekkel talán nyughatatlan, békétlen korunk tükörképét kívánta elénk állítani..
Szerepelnek a kiállításon fontosabb albumainak, mint a Self portrait (1970), a The American Monument (1976), Nudes (1991) és a Letters From The People (1993) fotói is.
A kiállítás 2006. december 31-ig tart nyitva, januártól pedig Madridban látható majd.
Cserba Júlia: Lee Friedlander kiállítása a Jeu de Paume-ban
Az amerikai kortárs fotóművészet egyik legkiemekedőbb képviselőjének, az 1934-ben született Lee Friedlandernek ötven év óta tartó munkásságát ismerteti meg a kiállítás közel...