Az angers-i Musée des Beaux-Arts-ban «Récentes fantaisies» (Legutóbbi szeszélyek) címmel kiállítás nyílt François Morellet utolsó öt évben készült munkáiból.François Morellet egyike azoknak a francia képzőművészek, akik sokkal ismertebbek Európa más országaiban, leginkább Németországban és Svájcban, mint saját hazájában, és ez nem véletlen, hiszen az «art concret» a francia képzőművészetben mind a mai napig idegen testként van jelen. A nyolcvanadik születésnapját ünneplő Morellet pályája kezdetén Raoul Dufy és Modigliani festészetéhez vonzódott. 1950-ben, attól tartva, hogy harmadik világháborúra kerül sor, úgy döntött, hogy Braziliában telepszik le. Sao Paoloban, egy kiállításon felfedezte Max Bill munkásságát, és ez meghatározta saját további útját. Geometrikus absztrakt képeket kezdett festeni, 1953-ban elkészítette a radikális változást mutató «16 carrés» (16 négyzet) című kompozícióját, majd 1960-ban csatlakozott az alakuló GRAV-hoz (Groupe de Recherche d’art visuel). Ekkor abbahagyta a festést, és azt az elvet követve, hogy «a műnek előbb meg kell fogannia és csak azután lehet megvalósítani», különböző szisztémákra épülő installációkat hozott létre. 1964-ben három párhuzamos vízszintes és három függőleges neoncsővel és egy vízzel teli kis medencével elkészítette «A tükröződések a néző által deformált vízben» című alkotását, amelynek «folytatása» a mostani kiállításon látható. A szójátékot igen kedvelő művész az «Après réflexion» címet adva ennek a 2006-ban készült munkának (franciául a réflexion gondolkodást és tükröződést is jelent), a falra akasztott három vizszintes-három függőleges neoncsőből olyan torzított képet formált, mint amit a megmozgatott vízből visszatükrőző kép ad az említett 1964-es installációban. Egy másik, ugyancsak neoncsőből készített munkáját Morellet a múzeumnak ajándékozta, és az most az épület homlokzatát díszíti. Ennek, és a kiállításon bemutatott több műnek az elkészítéséhez is, egy, a kimeríthetetlenül izgalmas π számra épülő rendszert alkalmazott.
Első ízben került ki a közönség elé 4 x 4 méteres területet elfoglaló installációja, az «Avalanche». A harminchat fehéren világító neoncső mindegyike érinti a földet, míg másik végüket a mennyezetről különböző hosszúságban lelógó villanydrótok emelik más-más magasságig. Morellet ezesetben olyan rendetlenséget hoz létre, aminek eredményeképpen rend születik. A kisebb méretű alkotások mellett a múzeum kertje néhány, az L-formát felhasználó monumentális mű bemutatására is lehetőséget nyújt. A kiállításról megjelent katalógusban Lynn Zelevansky, a Los Angeles-i County Museum of Art muzeológusa példák sorát hozza fel annak bizonyításására, hogy Morellet már az ötvenes években megcsinálta mindazt, amit Sol LeWitt, Frank Stella vagy Carl André csak sok évvel később, rámutatva ezzel arra, hogy Morellet a minimalizmus és a konceptuális művészet egyik előfutára volt.
Muése des Beaux-Arts d’Angers
A kiállítás november 12-ig tart.
Cserba Júlia: Legutóbbi szeszélyek
Az angers-i Musée des Beaux-Arts-ban «Récentes fantaisies» (Legutóbbi szeszélyek) címmel kiállítás nyílt François Morellet utolsó öt évben készült munkáiból.