A közelmúltban került a könyvesboltokba az Éditions Images Modernes és Kreo közös gondozásában megjelentetett monográfia a ma már nemzetközi hírű formatervezőről, Martin Szekelyről.
Pierre Székely szobrász és Székely Vera képzőművész 1956-ban született fia, Martin más utat választott mint szülei, de a művészettől lélekben és munkájában sem szakadt el. Alkotói területét három csoportra lehet osztani: a szélesebb közönséget érintő, tömeges gyártásra szánt ipari formatervezésre, az egyedi, személyre szabott rendelések teljesítésére, és a személyes alkotásra. Valamennyit a leegyszerűsített használhatóság és a visszafogott művészi megközelítés jellemzi. Anélkül, hogy tudnánk, ki a tervezőjük, munkáival naponta találkozunk, azokat rendszeresen használjuk. Nevéhez fűződnek például a JC. Decaux-cég városi berendezései, buszmegállói, hirdetőtáblái, villanyoszlopai, de gyakran kerül kezünkbe a «Perrier-pohár» is, aminek sikerét legjobban az bizonyítja, hogy a francia kávéházak leggyakrabban ellopott tárgyát képezik. Ugyancsak nagy népszerűségre tettek szert az mk2 mozi-lánc számára 2003-ban készített kétszemélyes «Love seat»-ülései. De tervezett magasfeszültségű villanyvezetéket az EDF-nek (francia elektromos művek), ékszert a Hermes Luxus Divatháznak, elegáns fémedényeket és evőeszközöket a Christofle-nak, táskát a Delvaux-nak. Nevéhez fűződik az 1992-es albertville-i téli olimpia pódiuma, és az ő padjain pihennek meg az amiens-i múzeum látogatói. Egyik legnagyobb elismerést kivívó munkája a «L’armoire», a két alumíniumlap által közrefogott műanyagból, az úgynevezett Alucobond-anyagból előállított szekrény, amely a japán origami mintájára csavarok, szögek, ragasztás nélkül, hajtogatással készült. Munkáival nemcsak a hétköznapi életben, de a világ legnagyobb múzeumaiban, így párizsi Centre Georges Pompidou-ban és Musée des Arts Décoratifs-ban, a New York-i Cooper Hewitt Museumban, a Winterthur Museumban, a berlini és kölni Kunstgewerbe Museumban, a jeruzsálemi Israel Museumban és a Museum of San Franciscoban is megismerkedhetünk. A Claire Fayolle újságírónak, Alison M. Gingeras-nak, a Centre Georges Pompidou muzeológusának és Christian Schlatter filozófusnak a szövegeit, és gazdag fotóanyagot tartalmazó könyv átfogó képet ad Martin Szekely munkásságáról, egyúttal betekintést nyújt a korunkat jellemző design világába.