Monet, a 19. század festője, ecsettel és festékkel vászonra vitte a rouen-i katedrálist, a 21-ik század képzőművésze számítógép segítségével Monet festményeit varázsolja a katedrális homlokzatára. Júliustól szeptember 15-ig, minden este 11 óra és éjfél között a katedrális nyugati homlokzata Eric Satie zenéjének kíséretében úgy jelenik meg a néző előtt, ahogyan azt Monet láttatja velünk roueni katedrális-sorozatán.
Monet 1892-ben és 1893-ban, februártól áprilisig, reggel héttől este hétig a katedrális nyugati homlokzatát festette, és a napszaktól, az időjárástól befolyásolt fényviszonyoknak megfelelően egyszerre tizennégy vásznon dolgozott. Szinte rögeszmésen kereste a titkát, hogyan lehet az állandóan változó fényt, a fényben változó színeket rögzíteni a vásznon. Kezdetben a téren állította fel festőállványát, ám a télvégi hideg néhány nap után arra az elhatározásra késztette, hogy felhagyjon az impresszionistáknak oly fontos plein-air festészettel. Ezután a katedrálissal szemben álló három épület első emeleti ablakaiból folytatta a munkát. Délelőtt az egyikben, délután egy másikban dolgozott. A középső épület, amely leginkább alkalmas volt a katedrális megfigyelésére, egy női fehérneműket árusító üzlet volt. A roueniak szívesen emlegetik azt az anekdotát, miszerint a festő csak egy paraván mögé rejtőzve dolgozhatott, nehogy zavarba ejtse a hölgyvásárlókat. Összesen harminc festményt készített a katedrálisról, ezek napjainkban szétszóródva a világban, New York, Párizs, Tokió, Moszkva és más városok múzeumaiban, magángyűjteményeiben találhatók, és más témájú képeivel együtt, a roueni Musée des Beaux-Arts-ban is őriznek egyet.
Monet, aki a roueni polgárok szemében elválaszthatatlanul a városhoz tartozik, kulturális életük számos eseményének ihletője, így a nyári hónapokban látható vetített képsorozatnak, a Monet pixelben-nek is. A negyedórás ciklusokban ismétlődő, zenével kísért lenyügöző látvány készítője a Skertzo-stúdió, amelyet néhány évvel ezelőtt Hélène Richard et Jean-Michel Quesne képzőművészek hoztak létre. Épületekre vetített, óriásméretű képsoraik varázslatos világot képesek teremteni, ami a számítógépes technika hozzáértő kihasználásának, de még inkább a mélységekbe menő, analizáló művészeti előkészítésnek köszönhető. A roueni katedrálishoz készített munkájuk, a mester palettájának színeit alkalmazó Monet pixelben is azért lehetett annyira sikeres, mivel az nem egyszerűen a roueni katedrális-sorozat inspirációjából, de annak alapos tanulmányozásából született meg.
Cserba Júlia: Monet pixelben
Monet, a 19. század festője, ecsettel és festékkel vászonra vitte a rouen-i katedrálist, a 21-ik század képzőművésze számítógép segítségével Monet festményeit...