A francia Hervé Télémaque 1965–1969 között készült
«Combine-painting»-jeit mutatja november elejéig a Galerie Louis Carré
& Cie. Az
1937-ben, Haïtin született Hervé Télémaque 1957-től az
Egyesült Államok-beli l’Art Student’s League
növendéke volt.
Az ott töltött évek alatt különösen az absztrakt expresszionizmus és a szürrealizmusnak az a fajta megjelenítése fogta meg, aminek egyik legmarkánsabb képviselője Arshile Gorky volt. Mégis, amikor 1961-ben Párizsba érkezett, csak rövid ideig maradt André Breton vonzáskörében, és az amúgy is kifáradt szürrealizmussal szemben, az amerikai Pop-arttól vezérelve kezdett dolgozni. Az Európában akkoriban újdonság erejével ható alkotásaival utat mutatott azoknak a kortársainak is, akik a «Figuration narrative» – mozgalom (Narratív figuráció) köré csoportosultak, és amelynek ő maga is aktív tagja lett. A galériában most azokat a narratív műveit láthatjuk, amelyeken a festmények banális képeibe valódi, hétköznapi tárgyakat, tornacipőt, camping-sátrat, női fehérneműt, konyhai eszközöket iktat be. Télémaque alkotásainak líraisága mellett, legfőbb jellemzője, hogy kifejezésre jut bennük a szülőföld gyerekkori emlékeiből fel-felbukkanó vaudou vallás hatása, és ezzel együtt az ezoterizmus is.
Azt, hogy a francia képzőművészetben milyen mély és hosszú időre kiható nyomokat hagyott a narratív figuráció, jól mutatja, hogy Párizs egy másik negyedében működő galéria, az amerikai és angol Pop-artra speciálódott Galerie du Centre is olyan festőnek rendezett kiállítást, aki szintén ennek az irányzatnak a képviselője. Bernard Morteyroltól (1942) azonban nem a «történelmi» korban, hanem az utóbbi tíz évben, 1999 és 2009 között született képeket láthatunk. Olyanokat, amelyeken az ismert rajzfilm, képregény és mangafigurák, Mickey, Donald, Spiderman, Captain America, Albator, szerepelnek együtt történelmi alakokkal, diktatúrák, háborúk főszereplőivel. A festő arra invitálja a nézőt, hogy az első olvasaton túllépve, merüljön el a látványban, annak részleteiben. Mindezt azzal a céllal sugallja, hogy figyelmeztessen bennünket : ne higyjünk a készen kapott, napjainkban hatalmas mennyiségben ránk zúdított képek üzenetének, mert azok nem a realitást tükrözik.
A XX-dik és XXI-dik századi olasz képzőművészetet képviselő Galerie Di Meo-ban Alberto Magnelli (1888–1971) 1931-ből származó, eddig sohasem bemutatott rajzai láthatók. A firenzei születésű Magnelli volt az első olasz absztrakt festő, aki miután a futuristáktól eltávolodott, már 1915-től absztrakt kompozíciókat készített. A húszas években ugyan visszatért a figuratív ábrázoláshoz, és egy évtizeden át meg is maradt mellette, de látogatása Carrarában, 1931-ben, újabb fordulatot hozott munkásságában. A kőbányákból kifejtett márványtömbök látványának inspirációjából tömbökből szerkesztett kompozíciók születtek. Ez a korszaka még négy évig tartott, de Magnelli a figuratív festészethez többé már nem tért vissza. A kiállítás a művész 1931-es carrarai vázlatkönyvének lapjait mutatja be.
Galerie Louis Carré & Cie Galerie du Centre
5, avenue de Messine rue Pierre au Lard10
75008 Paris 75004 Paris
Galerie Di Meo
9, rue des Beaux-Arts
75006 Paris