A Galerie Louis Carré & Cie, amelyik már életében több egyéni
kiállítást rendezett az 1999-ben elhunyt Olivier Debrének, ezúttal a
művész legutolsó, 1997-ben és 1998-ban készített, nagyméretű képeit
mutatja be.
Akik ismerték Olivier Debré korábbi festményeit, azok számára meglepetést jelenthetnek a művész hattyúdalának tekinthető Formák-sorozat most látható darabjai. Debré ugyanis a hatvanas évek kezdetétől évtizedeken át közismerten előnyben részesítette a négyzetalakot, és a kilencvenes évek elejétől készített, monumentális méretű, horizontális festményeinél is következetesen megtartotta a szabályos mértani formát. A kolorista festő, akárcsak korábban, a «Formák» esetében is széles sávokban, kiterjedt foltokban és vastag rétegben felvitt színekkel teremtett tereket, de ezúttal a festészet szabadságán túllépve, szabálytalan alakú vakkeretek használatával, levetette a vászon formai megkötöttségeit is. Igy ezekben az alkotásaiban nemcsak a festő, de a szobrász Debré is megnyilatkozik.
Az 1920-ban született Olivier Debré egészen kisgyerekként kezdett rajzolni, festeni, és kezdettől fogva nagy hatást gyakoroltak rá anyai nagyapja, a festőművész Édouard Debat-Ponsan (1847-1913) impresszionista tájképei. Ez is közrejátszott abban, hogy egész életében a természetben találta meg az inspirációt. Már a negyvenes évek elején absztrakt képeket festett, és a háború után rendszeresen jónevű galériákban, szalonokon állított ki, de saját nyelvére igazán csak az 1959-es washingtoni és New York-i kiállításai alkalmával tett amerikai látogatása során, az absztrakt expresszionisták, elsősorban Kline és Rothko megismerése után talált rá. Debré sokoldalú művész volt, aki a festészet és szobrászat mellett (egyik, vörösre festett monumentális méretű acélszobra az Eurotunnel calais-i bejárata előtt áll), tervezett üvegablakokat, bélyeget, könyvillusztrációkat, színpadi függönyöket a Comédie Française, a Théâtre des Abbesses, valamint a sanghaji és hongkongi Opera számára, díszleteteket és jelmezeket az amerikai koreográfus, Carolyne Carlson Párizsban bemutatott balettjéhez, és tervezett műtermek számára szolgáló épületet is (1939-ben Le Corbusier-nél tanult). 1980 és 1985 között a párizsi École des Beaux-Arts-on tanított és 1999-ben, néhány hónappal halála előtt, az Académie des Beaux-Arts tagjává választották. A művész életének két utolsó esztendejében született Formák tíz éven át várakoztak az elárvult műterem rejtekében és most első alkalommal kerültek nyilvánosság elé.
Galerie Louis Carré & Cie, Paris
Megtekinthető: 2009. július 4-ig
Cserba Júlia: Olivier Debré kiállítása a párizsi Galerie Louis Carré & Cie-ben
A Galerie Louis Carré & Cie, amelyik már életében több egyéni
kiállítást rendezett az 1999-ben elhunyt Olivier Debrének, ezúttal a
művész legutolsó, 1997-ben és 1998-ban...