A Reklámfotózás Franciaországban Man Raytől Jean-Paul Gautier-ig (La photographie publicitaire en France, de Man Ray á Jean-Paul Goude) címmel rendezett kiállítást a Musée de la Publicité.A tárlat időrendi sorrendben, a harmincas évek legelejétől napjainkig követi végig, hogyan vált a fotó a reklám nélkülözhetetlen eszközévé, és alkalmazása hogyan változott az idők során. Az első tervező, aki fotóval egészítette ki plakátrajzait, Jean Carlu volt a húszas évek elején. A fotó igazi térhódítása a reklámban azonban csak a húszas évek második felére tehető, és az ekkor bekövetkező rohamos elterjedését jól illusztrálja, hogy a témáról már 1929-től szakmai cikkek jelentek meg. A húszas években maga a reklámipar is erőteljes fejlődésnek indult, és tíz év alatt megkétszereződött a reklámügynökségek száma. 1933-ban 426 ügynökség működött Párizsban, de ezek közül csak negyvénkét olyan volt, amelyik saját maga tervezte és készítette reklámjait. Éppen ezek voltak azok, amelyek – gyakran külföldről, többnyire Kelet-Európából érkezett – művészeti vezetőikkel, fotósaikkal és tipográfusaikkal, forradalmasították a reklámipart. Modern szellemben, újfajta fotózási és tipográfiai szemlélettel, új technikai vívmányok felhasználásával készítették színes magazinokban közölt reklámjaikat. Rayogram, szolarizáció, montázs, felülnyomás, újszerű képszerkesztés és ikonográfia szerepelt a művészi szintre emelkedő reklámok készítőinek eszköztárában. Az új kihívás sok olyan fotóst is vonzott, akik korábban más területen dolgoztak, Laure-Albin-Guillot például korábban portréfotózással foglalkozott, majd az egyik legjelentősebb reklámfotóssá vált. 1930-ban nyitotta meg önálló reklámstúdióját a magyar származású fotóművész, François Kollar is, akinek luxuscikkeket, szépségápoló szereket reklámozó, a Bauhaus-iskolára épülő fotóit több revű, köztük a Vu és a Schweizer Spiegel közölte. A kiállítás a műfaj többi pionírjának, köztük Man Ray-nek, Maurice Tabard-nak és André Vigneau-nak e témába vágó munkáival is megismertet bennünket. A nyomdaipar, majd később a számítógép fejlődésének köszönhetően, a hatvanas évektől a plakátokon is megjelent a fotó, és ez nemcsak új feladat elé állította a fotósokat, de a jó reklámfotósok igen keresettekké is váltak, a reklámfotózás önálló mesterséggé vált. A 70-es években tűnt fel Sarah Moon, akinek neve szorosan összefonódik a Cacharel-márkával, a nyolcvanas évek elején pedig az ugyancsak világhírnevet szerzett francia Jean-Paul Goude, akinek a fényképezőgép mellett az olló, a ragasztószalag és a számítógép is munkaeszközei közé tartozik.
A harmincegy fotós alkotásait bemutató kiállítás (hétfő kivételével) 2007. március 25-ig látogatható.
Cserba Júlia: Reklámfotózás Franciaországban
A Reklámfotózás Franciaországban Man Raytől Jean-Paul Gautier-ig (La photographie publicitaire en France, de Man Ray á Jean-Paul Goude) címmel rendezett kiállítást a Musée de la...