Az évi négymilliós látogatószámmal büszkélkedő Tate Modern 5 évvel ezelőtti megnyitásakor szakított a kronologikus elrendezés hagyományával és négy témakör, a tájkép, a csendélet, az akt és a történelemre reflektáló művek köré rendezve mutatta be gyűjteményét. A merész gyakorlatot sok múzeum követte, a Tate azonban továbblépett és átrendezte a gyűjteményt.
Az új elrendezésben a kurátorok „izmusok” köré rendezték a műveket: a minimalizmus, a szürrealizmus, a kubizmus és a futurizmus, továbbá az absztrakt expresszionizmus és az informel műveket emelték ki hangsúlyosan a gyűjteményből. Az adott irányzatok klasszikusai mellett jelennek meg a kortárs művészek, mintegy az elődök közé simúlva. Janis Kounellis installációja remekül megfér Giorgio de Chirico festményével, Martin Creed neon munkája kiegészíti Carl Andre installációját, máshol viszont a párhuzam kissé nyögvenyelősebb, pl. Umberto Boccioni szobra és Roy Lichtenstein vászna esetében. A galériák közül ötöt egy-egy művésznek szenteltek, többek között Juan Muñoz és Thomas Schütte kapott önálló termet. Az elrendezés gyakran provokatív, a látogató figyelme egy percre sem lankadhat, minden galériában újabb stimulusoknak van kitéve. A továbbra is lazán értelmezett kronológia látszólag a Tate Modern látógatói között többségben lévő fiatal korosztálynak kedvez, hiszen a jelen felé tágítja ki a könyvízű izmusok értelmezési tartományát. A Tate átrendezett kollekciójának megnyitóját nagyszabású négy napos fesztivállal ünnepelte. A turbina teremben koncertek, gyermekprogramok és filmbemutatók váltották egymást a futurista péntek, szürrealista szombat, absztrakt vasárnap és minimalista hétfő keretében. A Tate Modern, London legnépszerűbb múzeuma átrendezett formájában is a radikális megoldások mellett tör lándzsát, nem követi a művészeti divatáramlatokat, hanem diktálja.
Csizmadia Alexa: Átrendezett Tate Modern
Az évi négymilliós látogatószámmal büszkélkedő Tate Modern 5 évvel ezelőtti megnyitásakor szakított a kronologikus elrendezés hagyományával és négy témakör, a...