Csáky Marianne a Me-mo-art Galéria Time Leap 2 című kiállításán mutatja be
munkáit, melyek kiindulópontja a családi archívum, a nagypapától
örökölt többezer negatív. Ahogy arra a cím is utal, a képeken két
idősík csúszik egybe, a nosztalgia körüllengte múlt és a jelen, amelyet
a képekre montírozott vagy rávarrt szereplők, legtöbbször maga a művész
jelenít meg.
A selyemsziluettek egykori önmaguk mellett állnak az újranagyított fekete-fehér fotókon, két pontot kijelölve az időben. Különös egybeesés, hogy az így körülölelt idő, az elmúlt évtizedek, de különösen a 70-es évek a textilművészet nagy korszaka volt Magyarországon. Míg a nyugat nőművészei az új technológiák és médiumok felé nyitottak, a magyar alkotók mintegy befelé és az archaikus technikák felé fordulva, abból merítve alkottak. Csáky Marianne munkáiban mintha szintézisre jutna a két irány, a két nyelv. A sorozatok nemcsak a családról nyújtanak keresztmetszetet, hanem különféle technikákról is, a kézműves hagyományokat a nemzetközi trendeknek megfelelően a magas művészetbe emelik.
A családi fotóalbumok jellemzően az élet ceremoniális pillanatait örökítik meg, hiányoznak a tabu-témák, Csáky Marianne azonban ezeket is az „az albumba” foglalja. Az évtizedeken átívelő családregény így lesz kerek. A Time Leap 2 kiállítás hitelesen és komplex módon mutatja be egy közép-európai család zárt világát és egy művész ebben gyökerező identitását, miközben régi fotók átértelmezésével a személyes univerzálissá válik.
Csizmadia Alexa: Csáky Marianne
Csáky Marianne a Me-mo-art Galéria Time Leap 2 című kiállításán mutatja be
munkáit, melyek kiindulópontja a családi archívum, a nagypapától
örökölt többezer negatív. Ahogy...