A kortárs művészettel kapcsolatban talán szokatlan a „szezonális” kifejezést használni, Londonban az októbert mégis kortárs szezonnak nevezik, az események csúcspontja pedig a Frieze-hét. Az idén ötödik alkalommal megrendezett Frieze Kortársművészeti Vásár rövid idő alatt nagy presztízsre tett szert és London gazdasági életében is fontos szerepet tölt be, hiszen ide vonzza a gyűjtők, kurátorok, művészek nemzetközi krémjét. Tavaly 47 ezer Londonban töltött vendégéjszaka kapcsolódott közvetlenül a Frieze-hez, amire több ún. szatelit-vásár (rossz nyelvek szerint parazita-vásár) épült, mindezek a Frieze-el párhuzamosan zajlanak, szinte lehetetlenné téve a teljes paletta áttekintését. A négy éves múltra visszatekintő Zoo vásár az idén az állatkertből a Royal Academy egyik épületébe költözött, és ma már nemcsak fiatal londoni galériákat mutat be, hanem egy erős nemzetközi mezőnyt. Az amerikai Pulse művészeti vásár először jelent meg Londonban, akárcsak a Trafalgar Hotel szobáiban megrendezett Bridge vásár (korábban a Scope vásár használt egy-egy a Frieze helyszínéhez közeli hotelt hasonló célra). A Desing Art London is először jelentkezik, de a vásárok sora ezzel még korántsem teljes.
Immár hagyomány, hogy a legapróbb galériától a Tate Modernig minden kiállítóhely októberre tartogatja legkiemelkedőbb anyagát, sokan pedig ideiglenes kiállítóhelyeket bérelnek erre az időszakra, természetesen minél közelebb a fő-vásár, a Frieze helyszínéhez.
A Frieze-en 151 galéria állít ki, a kereskedelmi galériák között az idén két non-profit galéria és a Frankfurter Kunstverein is standot kapott. Az ún. Frieze Project-ek, azaz a vásárra megrendelt munkák között van 4 rövidfilm, Elin Hansdóttir a vásár bejáratánál elhelyezett fény-installációja, és Richard Prince saját kezűleg épített autója, amely a macsó fantázia netovábbja. Gianni Motti instrukciói alapján biztonsági őrök merevednek jóga-pozíciókba, Kris Martin médiuma pedig a hangosbemondó, aki időnként felszólítja a vásár látogatóit, hogy egy percig némám álljanak minden aktivitástól tartózkodva.
A piaci elemzők szerint az idei vásár vízválasztó lesz. A kortársművészeti piac az elmúlt években precedens nélkül nőtt és nőtt, sokak szerint a már-már irreális árakat a piac rövidesen korrigálni fogja. Az augusztusi tőzsdemélypont után visszafogottabb vásárlókedvet prognosztizálnak. A galériák ennek megfelelően az idén kevesebb innovatív munkát mutatnak be, a videók száma is megcsappant, a jól bevált médiumok, a festmények, rajzok, fotók javára billent el a mérleg.
Csizmadia Alexa: Frieze hét
A kortárs művészettel kapcsolatban talán szokatlan a „szezonális” kifejezést használni, Londonban az októbert mégis kortárs szezonnak nevezik, az események csúcspontja pedig a...