Az idei londoni nyár a szürrealizmus jegyében telik. A Victoria & Albert Múzeum a Selfridges nagyáruházzal karöltve a Szürrealizmus és a Design kapcsolatát vizsgálja, miközben a Tate Modern június elején Salvador Dalí-kiállítást nyitott. A Tate Dalí és a film kapcsolatára fókuszál, ami eléggé kézenfekvő, hiszen Salvador Dalí a művészek első olyan generációjához tartozott, akiknek műveiben a filmek hatása közvetlenül tettenérhető.
A kiállítás Dalí ikonikus tárgyai és filmjei mellett több mint száz festményt, rajzot és fotót is bemutat, melyek közös nevezője, hogy képi világukat filmek, vagy filmszínészek ihlették. A Tate bemutatja a megkerülhetetlen szürrealista alapkövet; az Andalúziai Kutya című filmet és Dalí másik Luis Bunuel-lel közösen készített alkotását, az Aranykor-t. Látható Hitchcock Spellbond (Elbűvölve) című filmjének Dalí tervezte álom-jelenete Gregory Peck és Ingrid Bergman főszereplésével, a kiállítás szenzációja azonban egy Disney premier. Walt Disney és Dalí 1946-ban dolgoztak együtt a Destino című film tervén, a munka azonban néhány hónap után abbamaradt, a filmterv pedig feledésbe merült. Néhány évvel ezelőtt Dalí rajzai előkerültek, a mexiói balladán alapuló filmet pedig computeranimáció alkalmazásával fejezték be a Dalíval egykor együtt dolgozó animátor John Hench felügyelete alatt. A hét-perces Destino Londonban került először a nagyközönség elé, csakúgy mint a művész filmhez készített vázlatai. A film elkészítéséhez, illetve befejezéséhez a Disney-nek anyagi érdekei fűződtek, ugyanis ügyvédjük felfedezte, hogy Dalí vázlatai az 1946-os szerződés értelmében csak a film befejezése után kerülnek a cég tulajdonába. Így az animációs rövidfilm elkészítésével a Disney máris 10 millió Dollárral lett gazdagabb, hiszen ez a becsértéke a (mostmár) birtokukban lévő vázlatoknak. Ebből a szempontból úgy tűnik, a Tate Disney-nek asszisztál. A múzeumot nem először éri ilyen vád; nemrég a brit sajtó kereszttüzébe kerültek főszponzoruk az UBS rajz-gyűjteményéből rendezett kiállításuk miatt, amely kétségtelenül a cég műtárgyainak értéknövekedését eredményezi. A csökkenő állami támogatás és a szponzorok kegyeinek keresése mellett nehéz lehet bölcs döntéseket hozni.
Csizmadia Alexa: Londoni Szürreál
Az idei londoni nyár a szürrealizmus jegyében telik. A Victoria & Albert Múzeum a Selfridges nagyáruházzal karöltve a Szürrealizmus és a Design kapcsolatát vizsgálja, miközben a...