A londoni Királyi Akadémia nagyszabású kiállítás keretében mutatja be Amedeo Modigliani szobrait és festményeit. Csaknem 40 év telt el az olasz művész utolsó angliai tárlata óta. A Royal Academy termeiben elsősorban a modernista festő érzéki aktjai és portréi láthatóak néhány szobor kíséretében. Modigliani vizuális nyelvezete jellegzetes, iskolákhoz nem kapcsolható vonalvezetése az európai figuratív hagyományokból éppúgy merített, mint az afrikai szobrászatból, vagy az egyiptomi hieroglifákból. A londoni kiállításon a barátok, szeretők és ismeretlenek portréi között sok kevéssé ismert alkotás is látható, pl az az 1915-ben készült Picasso portré, amelyet egy moszkvai magángyűjteményből kölcsönöztek. Modigliani asszimetrikus szemű, ovális arcú portréit nagy valószínűséggel Picasso iránti csodálata is ihlette. A kiállításon a legnagyobb hangsúllyal a festő szeretőiről készült képek szerepelnek, amelyekek a kortársak botrányosnak minősítettek, ma viszont lágy és ártalmatlan lírai kompozícióknak tűnnek. Jeanne Hebuterne-ról –, aki a festő halálát követő napon egy ablakon vetette ki magát – számtalan portré és akt látható, Anna Akhmatova és a brit író Beatrice Hastings portréi mellett. A festményeken Modigliani nem hatol túlságosan mélyre, a karakterelemző, elmélyült személyiségábrázolás helyett inkább a formák játékára koncentrált, mindent a stílusnak vetett alá.
A tárlat a 35 évesen elhunyt Modigliani teljes pályáját felöleli Párizsba érkezésétől az utolsó alkotásokig, retrospektívnek mégsem nevezhető, mivel csak a figuratív munkákra koncentrál, melyekből azonban kimerítő válogatást nyújt.
Csizmadia Alexa: Modigliani modelljei
A londoni Királyi Akadémia nagyszabású kiállítás keretében mutatja be Amedeo Modigliani szobrait és festményeit. Csaknem 40 év telt el az olasz művész...