A Freud Múzeumban, amely Zigmund Freud utolsó londoni otthona volt gyakran rendeznek kortárs művészeti kiállításokat, illetve inkább intervenciókat, hiszen
ilyenkor a művek a ház különböző pontjainak szerves részeként épülnek be a
berendezés közé. Előfordult már, hogy a pszichoanalízis atyjának híres díványán
is műtárgy jelent meg.A Freud Múzeum Paranoia című kiállítása korábban Leedsben volt látható, abban a városban, ahol a 2005-ös londoni terrortámadás elkövetői éltek. A kurátor
Predrag Pajdic választása nem meglepő, hiszen a kiállítás éppen azzal a
jelenséggel foglalkozik, amely napjainkban leginkább okot ad a paranoiára; az
idegengyűlölettel és a terrorizmus lidércével. Maga Pajdic a volt Jugoszláviából
érkezett az Egyesült Királyságba, az angol híradásokban követte nyomon Szerbia
bombázását, és így tapasztalta meg mi is az a paranoia. A kiállításon szereplő 42
művész 90%-a Pajdics-hoz hasonlóan bevándorlóként vagy kisebbségiként él.
Műveikben így szerzett tapasztalatokra reflektálnak, vagy a média torzító és
pánikkeltő hatásait elemzik. Mircea Cantor Departure (2005) című videójában egy farkas és egy szelíd őz közötti feszültség fokozódik pattanásig egy szűk fehér térben, és nyer új értelmet az Izrael és Palesztína konfliktusával foglalkozó
munkák között. Emilia Telese ezer rózsafűzért installált abban a dolgozószobában, ahol Freud a vallás mint „ellenség” elméletét kidolgozta. Telesa munkája mellett Norman Cowie Scenes from an Endless War (Jelenetek egy
végtelen háborúból) című (2002) videója látható, amely a G. W. Bush
adminisztráció velős kritikája. Doron Solomon Father (2002) című videomunkájában a művész lánya vágóképként véres konfliktusok felvételeit figyeli, majd egy robotot, amely egy terrorista-gyanús fiút vizsgál át. Santiago Sierra videóján egy kar nyúl át a falon, Hitchcockot megidézve, Marin Effert fotóin pedig a legromantikusabb táj is baljós felhangokat hordoz. Ami a pánikkeltést illeti, abban a Brit sajtó is kivette a részét, amikor a
megnyitó előtt elhíresztelte, hogy a kiállítás arab propagandafilmeket is
tartalmaz.
Valójában erről szó sincs. A művészek csupán újkeletű félelmeinket fogalmazzák
meg, egy mediatizált világban, a média nyelvén.
Csizmadia Alexa: Paranoia
A Freud Múzeumban, amely Zigmund Freud utolsó londoni otthona volt gyakran rendeznek kortárs művészeti kiállításokat, illetve inkább intervenciókat, hiszenilyenkor a művek a ház...