Howard Hodgkin jellegzetes, nagy ívű gesztusfestészetével négy évtizede van jelen a brit és a nemzetközi szcénában. Festményeinek egyik visszatérő eleme a képkereteken is folytatódó, azt szinte figyelmen kívül hagyó festés, ezáltal a képek egyben objektek is. A látszólag egy lendületből festett képek gyakran többéves munka eredményei.
A londoni Kings” Cross közelében is kiállítóhellyel rendelkező amerikai Gagosian Galéria a brit művész új sorozatát mutatja be, melynek témája az amerikai értelemben vett szabadságeszme és az intimitás. A húsz kiállított kép a személyes emlékeket és az absztrakt festészetet hozza közös nevezőre. A művész Amerika iránti érdeklődése nem véletlen, hiszen Hodgkint gyermekkorában a II. világháború idején Amerikába evakuálták, itt ismerkedett meg a modern művészettel. A festő új képei szenvedélyes ifjúkori emlékeit idézik. A jellegzetes hodgkini pöttyök és rövid ecsetvonások mintha egyszerre takarnának el és tárnának fel valamit, ám míg a 75 éves alkotó korábbi festményein az ábrázolt táj vagy éppen tárgy még dekódolható, kései képei csupán az ecsetvonások absztakt gesztusaira redukálódnak. Ezekből a művekből gyakran komponál két vagy négy darabból álló képegyütteseket. A Gagosian kiállításán a Ház és a Kert című festményei is ilyen párt alkotnak. Az ecsetnyomok szinte csak jelzésszerűek, a színek, azaz a kert zöldje és a ház vöröse egymás komplementerei. Hodgkin ízig-vérig intuitív művei a nézőtől is intuitív szemlélődést követelnek. A londoni közönség csaknem 9 éves várakozás után láthat a festőtől új munkákat.
Csizmadia Alexa: Színorgia
Howard Hodgkin jellegzetes, nagy ívű gesztusfestészetével négy évtizede van jelen a brit és a nemzetközi szcénában. Festményeinek egyik visszatérő eleme a képkereteken is...