A londoni Victoria & Albert Múzeum nagyszabású Sürreal Things (Szürrealista Dolgok) című kiállítása a szürrealizmus és a design kapcsolatát vizsgálja. A látogató bársonyfüggönyön keresztül léphet be a múzeum sötét bugyraiba. A kiállításon jónéhány klasszikus Magritte, Dali és Giorgio de Chirico festmény látható, sokkal különlegesebb azonban a korabeli lakásbelsők és színpadi díszletek rekonstrukciója, küztük de Chirico Dzsagilev balettjéhez készült
látványterve, vagy az excentrikus angol Edward James szalonja, melynek
berendezését Dalíval együtt tervezte. Dalí Mae West ajkaira emlékeztető pamlagja James megrendelésére készült, akárcsak a homárral kombinált telefon. Meret Oppenheimtől ékszereket és bútorokat láthatunk, Schiapparellitől pedig
kosztümöket. A kiállítás nagy része eddig ismeretlen, magángyűjteményekben őrzött tárgyakat mutat be. A szürrealizmus hatása ma is tetten érhető, a hétköznapi tárgyak misztikumba ágyazását és a vizuális gegeket a reklámipar előszerettel alkalmazza, talán mert az álom és valóság összekuszálása beindíitja a fantázát. A Victória & Albert Múzeum kiállítása azt próbálja tetten érni, hogyan is vált egy az első világháború traumáiban és a freudi tudatalatti teóriájában gyökerező művészeti irányzat a populáris kultúra toposzává, hovatovább vizuális közhelyhalmazzá. A kiállítás tanulsága szerint a szürrealizmus úttörői az irányzat kommercializálásában is élen jártak. A kiállítás ennek ellenére legalább annyira lenyűgöző, mint egy esernyő és egy varrógép találkozása a boncasztalon.
Csizmadia Alexa: Szürrealizmus a boncasztalon
A londoni Victoria & Albert Múzeum nagyszabású Sürreal Things (Szürrealista Dolgok) című kiállítása a szürrealizmus és a design kapcsolatát vizsgálja. A látogató...