Brücke. A német expresszionizmus kezdetei címmel rendez retrospektív kiállítást a Museo Thyssen és a Fundación Caja Madrid a német csoport alapításának 100. évfordulójával egyidőben. A kiállítás kronológiai sorrendben, de elsősorban 10 témához kapcsolódva mutatja be a csoport munkáját és evolúcióját.
1905 több szempontból is fontos év a művészettörténetben. A párizsi Salon d’Automne-ban például ekkor keltettek nagy felháborodást a fauve festők munkái és ebben az évben, június 7-én, alakult meg Drezdában a magát Die Brücke (A Híd) néven bemutató csoport, eredetileg négy építészhallgató: Fritz Bleyl, Erich Heckel, Ernst Ludwig Kirchner és Karl Schmidt kezdeményezésével, akikhez később Max Pechstein, Otto Mueller és Emile Nolde is csatlakozott.
A Die Brücke alapítói hittek a közös munkában, az egyéni sikert alávetették a csoportszellemnek, együtt alkottak, együtt éltek és megosztották mindennapi tevékenységeiket. A madridi kiállítás ezt az egységre törekvést próbálja stilisztikai szempontból is alátámasztani, melyre legjobb példa a csoport 1910-es kiállítása volt a drezdai Arnold Galériában, ahol 3 alapvető tulajdonság figyelhető meg: gyors ecsetkezelés, vonalak által jól behatárolt területek és a primitív művészek figuratív egyszerűségének elsajátítása.
A fiatal német művészek azonban elsősorban ideológiai és nem művészeti szempontokat tűztek ki célul maguk elé. A kortárs társadalom és az akadémikus művészeti közeg ellen lázadtak primitív, szabad, intuitív szellemben. A náci hatalom inkább mint reakciós csoportot vette őket számba és nem mint művészeti irányzatot. Erre a tényre a kiállítás nem fordít külön hangsúlyt, pedig talán érdekes lett volna magyarázatot adni arra, tulajdonképpen mi ellen is lázadtak fel ezek a 21 és 25 év közötti fiatalok.
A 196 művet bemutató kiállítás, mely magába foglal festményeket, rajzokat és szobrokat, két részre oszlik. Az első rész, a kezdeti időszak művei 1905-től, a Fundación Caja Madrid termeiben látható, míg a második, a csoport felbomlásáig, 1913-ig keletkezett munkák, a Museo Thyssen-ben kerül kiállításra.
Egyedülálló lehetőséget nyújt a Javier Arnaldo és Magdalena Moeller nevével fémjelzett kiállítás, hiszen nem könnyű ennyi művet összegyűjteni ebből a korszakból: sok festmény magángyűjtők tulajdonában van, többet a náci hatalom vont ki a forgalomból, és a két világháború is megtette romboló hatását ezen a téren is.
Akinek május 15-ig nem jut ideje ellátogatni a madridi kiállításra, májustól Barcelonában a MNAC-ban tekintheti meg azt.
Németországban pedig 2005 folyamán 11 kiállításon keresztül ismerkedhetünk meg a Die Brücke munkájával. Az esseni Museo Folkwang február 25-én nyitja meg kiállítását, ahol az érdeklődők a négy alapítótag munkáit csodálhatják meg, de láthatnak majd a látogatók rézkarcokat is Aachenben a Museo Suermont-Ludwig-ban, aktokat áprilisban a brémai Képcsarnokban. Berlinben a Brücke-Museum négy kiállítást is tervez a nyár folyamán, melyek közül a legjelentősebb a június 7-én az Új Nemzeti Galériában nyíló. A madridi kiállítás Barcelona után szeptemberben érkezik Berlinbe. Lesznek kiállítások még Halle-ben, Jena-ban és október 28-tól Hamburgban is. A kiállítás-sorozat Bielefield-ben zárul november 20-án, ahol elsősorban önarcképeket talál az érdeklődő közönség.