Nem valószínű, hogy az amatőr kutatók népszavazása nagyban befolyásolja majd a művészettörténészek között hosszú ideje zajló vitát, de marketingeszköznek pazar. A londoni Royal Academy of Arts március 12-én nyitja meg Giorgione korában című nagy érdeklődéssel várt kiállítását, melynek egyik fontos darabja lesz az a fiatal férfit ábrázoló portré, ami a Berlini Állami Múzeumokból érkezik a brit fővárosba. A kölcsönadó intézmény az első név szerint ismert tulajdonosáról Giustiniani-portrénak nevezett festményt Giorgione alkotásának tekinti, sok szakember szerint viszont inkább az ifjú Tiziano munkája lehet.
A kép attribúciója körüli vita nem újkeletű; a XIX. században inkább Sebastiano del Piombo alkotásának tartották, Giorgione szerzősége egy 1887-es tanulmányban merült fel először. Paul Joannides, a cambridge-i egyetem nyugalmazott professzora, s egyben Tiziano korai korszakának egyik legjobb szakértője szerint viszont mind a két korábbi attribúció téves. Az ő több más neves szakértő által is osztott álláspontja szerint a vitatott Giorgione-életműben – körülbelül 40 festményről feltételezik, hogy az ő munkája lehet, de konszenzus alig tucatnyi művének szerzősége körül van – nincs egyetlen olyan alkotás sem, ami a Giustiniani-portré egyértelmű analógiájának lenne tekinthető. Giorgione figurái a professzor szerint határozottabbak, energikusabbak, míg ez a portré a Tizianóra jellemző módon inkább finomabb, kissé elvontabb, melankolikusabb.
Giorgione (?): Fiatal férfi portréja, fotó: Jörg P Anders/Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin, Preußischer Kulturbesitz. Forrás: theguardian.com
A vita végére nyilván e kiállítás alatt sem kerül pont, de a Royal Academy úgy döntött, ebben a kérdésben megszavaztatja a tárlatlátogatókat. Nem lesz persze elég egyszerűen A-t vagy B-t mondani, a „szavazóktól” álláspontjukhoz rövid indoklást is kérnek.
Alapvetően persze játékról van szó, de ez a játék hasznos: nemcsak növeli az érdeklődést a tárlat iránt, de arra készteti a nézőket, hogy valóban alaposan szemügyre vegyék a képet. És ki tudja, talán valaki olyan megfigyelést vet papírra, ami a kutatómunkához is új impulzust ad.
In the Age of Giorgione, London, Royal Academy of Arts, március 12-június 5. között