Egyik laptársunk nemrégiben még a magyar kortárs művészeti élet egyik csöndes nemzetközi sztárjának nevezte Ladik Katalint, utalva arra, hogy miközben életműve szakmai körökben már hosszabb ideje komoly nemzetközi elismerésnek örvend, nem tartozik a felkapott, „hájpolt” művészek közé. Lassan azért változik a helyzet, sokrétű munkásságát – különösen a 2017-es, Kasselben és Athénben rendezett Documenta 14 óta – szélesebb körben is mindinkább ismerik. Ennek a folyamatnak fontos állomása lehet a müncheni Haus der Kunstban március 3-án nyíló és egészen szeptember 10-ig látogatható Ooooooooo-pus című nagyszabású egyéni kiállítása. Pontosabban nem is egy tárlatról van szó, hanem kettőről, hiszen München után a show 2024-ben továbbmegy a skandináv térség vezető modern és kortárs kiállítóhelyére, a stockholmi Moderna Museetbe is.
A nehéz történelmi örökséget cipelő müncheni Haus der Kunst – 1937-ben itt mutatták be a hitleri rezsim által elfajzottnak bélyegzett művészetet pellengérre állító kiállítást – útját az elmúlt évtizedekben is sok vita kísérte, de közben nemzetközi mércével mérve is igen fontos kiállításoknak adott otthont és olyan ismert szakemberek művészeti vezetése alatt működött, mint a svájci Christoph Vitali, a belga Chris Dercon vagy a nigériai Okwui Enwezor. Jelenleg is külföldi kurátor, a Tate Modernből „igazolt” olasz Andrea Lissoni vezeti az intézményt.

A Haus der Kunst és a stockholmi múzeum együtt alakította ki a tárlat koncepcióját; a kurátorok közül Sarah Johanna Theurer a müncheni, míg Hendrik Folkerts a stockholmi intézményben dolgozik. Folkerts-szel érdemes közelebbről is megismerkednünk, mert vele Ladik már hosszabb ideje működik együtt. A művészettörténész előbb két amszterdami intézmény, a De Appel művészeti központ, majd a Stedelijk Museum, később pedig az Art Institute of Chicago kurátora volt, mielőtt 2021-ben hasonló funkcióba nevezték ki a stockholmi múzeumban. Közben, 2014-17 között a Documenta 14 egyik kurátoraként is tevékenykedett és ekkorra datálódik együttműködésének kezdete Ladik Katalinnal is, akit több más közép-európai művésszel együtt kért fel a Documentán történő közreműködésre. Folkerts volt a mostani, két helyen bemutatandó kiállítás kezdeményezője is.
Érdekesség, hogy a kiállításra megjelenő monográfia gondozásában a két szervező intézmény mellett a svájci Muzeum Susch is részt vesz – ez az ismert lengyel vállalkozó-műgyűjtő Grażyna Kulczyk 2019-ben megnyílt magánmúzeuma. Az ő gyűjteményében igen nagy hangsúllyal van jelen a feminista művészet.
A Haus der Kunst kiállítási előzetese hangsúlyozza, hogy a hamarosan megnyíló Ooooooooo-pus Ladik első átfogó németországi tárlata lesz. A művészt úgy mutatja be, mint az 1960-as évek újvidéki művészeti avantgárdjának kulcsfiguráját, aki a Balkán és Közép- és Kelet-Európa több része között hídszerepet betöltő városból indulva főként a költészet, a vizuális és hangköltészet, valamint a performanszművészet területén alkotott jelentőset, de sikeres volt színészként is; színpadon és filmekben gyakran elevenített meg női archetípusokat. Happeningjeivel, rituáléival a különböző korábbi és új performansz-hagyományok metszéspontjában pozicionálta magát. A mostani tárlat kiemelkedő hangsúlyú eleme a hang lesz, ami az intézmény egész idei programjának középpontjában áll. Ezért erre a tárlatra is igaz, áll a beharangozó anyagban, hogy azt nemcsak látni, hanem hallani is kell.

A kiállításon két, kifejezetten erre az alkalomra készülő új munka is szerepel: egy szkulpturális hangköltemény, illetve egy olyan installáció, amely Ladik még a 80-as években született, de egészen a közelmúltig előadott ikonikus performansza, az Alice Kódországában kellékeire épül.
A Haus der Kunst kiállításának látogatói két alkalommal személyesen is találkozhatnak majd Ladik Katalinnal. A művész július 14-én és 15-én egy-egy performansz keretében lép fel Münchenben. Az első a kiállításon vezeti végig az érdeklődőket, míg a második (az Artportalnak nemrégiben interjút adó) Svetlana Maraš szerb zeneszerző-hangművésszel való együttműködésének keretében jön létre.
Ladik Katalin munkáival egyébként ezekben a napokban, illetve a következő hetekben több fontos csoportos kiállításon is találkozhatunk. Itthon, a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban március 26-ig látható a Szabadság, egyenlőség, testvériség, érzékiség című, A női tapasztalat perspektívái alcímű, Mucsi Emese által kurált tárlat, mely hat alkotó, köztük Ladik fotóinak, sorozatainak segítségével a fényképezést a női emancipáció, valamint a művészi önmegvalósítás és az egymással való szolidaritás egyik lehetőségeként láttatja. A bemutató olyan művészek munkásságába ad betekintést, akik aktív szerepet vállalnak abban, hogy új perspektívák nyíljanak a személyesen megélt női tapasztalatokra. A tárlat anyagát az érintett művészeket képviselő, munkáikat nemzetközi vásárokon is rendszeresen bemutató galériák, így a Ladik Katalint is képviselő acb Galéria közreműködésével állították össze.

A bécsi mumok-ban pedig március 15-től egészen 2024. január 14-ig látogatható lesz az az On Stage. A művészet, mint színpad című nagyszabású nemzetközi tárlat, mely, főként a múzeum saját gyűjteményéből válogatott mintegy 150 mű és műsorozat segítségével, a művészek színpadi jelenlétét, szereplését igénylő performanszokat, akciókat elevenít fel, a bécsi akcionistáktól, Hermann Nitsch Orgia misztérium színházától, a dadaista színházi hagyományoktól és a fluxus mozgalomtól eljutva napjainkig, kiemelt figyelmet fordítva a feminista szcénára, a patriarchális társadalmi hierarchiákat megkérdőjelező nőművészekre. Az említett Nitsch-től Cindy Shermanig, Marina Abramovictól Wolfgang Tillmansig számos világsztárt felvonultató, az idei év egyik legfontosabb bécsi tárlatának ígérkező bemutatón két magyar művész, Ladik Katalin és Ujj Zsuzsi munkái is szerepelnek.
● Frissítés, február 23.
Az Art Basel júniusi bázeli kiadásának ma nyilvánosságra hozott részvételi listájáról Ladik egy újabb fontos nemzetközi szereplésére derült fény: a vásár élő bázeli kiadásán idén – a Vintage 2011-es bemutatkozása után – második alkalommal vehet részt magyar galéria, nevezetesen a pandémia ideje alatt online megrendezett bázeli vásárokon, illetve a vásár több élő és online Miami Beach-i kiadásán már szerepelt acb Galéria, mely a szóló show-nak szentelt Feature szekcióban Ladik Katalin munkáit fogja bemutatni.
Borítókép: Ladik Katalin: Poemim, 1978/2016, zselatinos ezüst nagyítás, 40 x 30 cm, 2/5, fotó: Póth Imre, a művész és az acb Galéria jóvoltából