Az On the Same Page (magyarul Egy lapon) című kiadvány nemcsak külsejét, illetve tartalmát tekintve komplex, de már címében is egy Erős Pistánál is chilisebb kijelentést tesz – tekintve mind a jelenleg fennálló, instabil világrendünket, mind a hazai mezőnyt. A kérdés adja magát: hogyan vagyunk, vagy éppen kellene egy lapon lennünk?
A kiadvány ötlete és keletkezéstörténete két, messzire visszavezető és szerteágazó előzményi szálra bomlik: az európai kortárs képzőművészeti színtér egyik legnagyobb eseménye, az idei Documenta megszervezésére a korábbi gyakorlattal ellentétben nem egy személyt, hanem a ruangrupa nevű indonéz művészcsoportot kérték fel, akik a „lumbung” (magyarul rizsraktár) kifejezés jegyében, egy erőforrás-megosztáson és közösségiségen alapuló koncepció alapján még további tizennégy csoportot vontak be maguk mellé, hogy közösen lássanak hozzá az esemény összeállításához és levezényléséhez. 2019-ben az indonéz főszervezők egyik tagja, Farid Rakun Budapestre látogatott a Dot.To.Dot rezidenciaprogram keretében, a tapasztaltak pedig meggyőzték arról, hogy a 2014-ben indult, Magyarországon a legnagyobb független kortárs művészeti eseménynek, tehát az OFF-Biennále Budapest kurátori csapatának Kasselben a helye. A másik előzményt maga Katarina Šević, az egyik szerkesztő kezdeményezése adta: a 2021-es OFF eseményekor nyílt szerkesztőségi összejöveteleket tartottak, hogy a meghívott hazai és nemzetközi vendégekkel olyan, a budapesti rendezvény programjában tematizált aktuális és sürgető kérdéseket, „mint az önszerveződést, a közösségi pedagógiát, a művészi szólásszabadságot és az ökológiai fenntarthatóságot” járjanak körbe szövegek és művek segítségével – a három nyilvános, nyitott szerkesztőségi találkozó leírása az OFF honlapjának archív, Nappali / Living Room felületén görgethető vissza.

A három szerkesztő, Kálmán Rita, Páldi Lívia és Katarina Šević eredetileg egy olyan kiadvány létrehozását tűzte ki célul, amelyet egy flexibilis és nyitott munkafolyamat alakít, a kész mű pedig „közös gondolkodásra sarkall”. Az online és offline felületen történő közös publikáció-projekt végül egy olyan kötet formájában öltött testet, ahol bár inkább az OFF-Biennále Budapest különböző együttműködő partnerei és résztvevő alkotói szólalnak meg, mintsem a három nyitott szerkesztőségi találkozó nemzetközi vendégei, mégis egy esszenciális kivonattá forralták össze, majd párolták le a találkozók hívószavai által elhangzott és egymással megosztott tudást. Ehhez pedig még hozzá társították az OFF-on bemutatott projektek résztvevőinek tapasztalatait. Kvázi „monitoringot” folytattak, amely során a saját megvalósított kutatásukat vagy művüket kellett górcső alá venniük, azaz felmérni a sikereket, a levont tanulságokban pedig új lehetőséget meglátni. Így született meg a művészi szabadság, etnikai egyenlőség és szólásszabadság, a megváltozott táplálkozási szokások és hatásaik, a képzőművészet kontra karbonkibocsátás és -lábnyom (és még sok más) mixéből az On the Same Page-et összefűző függetlenség kulcsszavú tematika.

Napjainkban a függetlenség kifejezés új, megerősítő vagy megkérdőjelez(het)ő jelentésekkel, illetve egyéb irányú kitekintésekkel gazdagodott a lokális és globális problémák, valamint események hálójában. Azonban ez a hívószó már kezdetektől kézenfekvő volt a szerkesztők számára, hiszen csak a 2021-es OFF-Biennále címére kell gondolni: „Levegőt!” Míg ez a cím az ökológiai és szabadságjogi követelés és felszólítás mellett fogalmaz meg egy vágyat a közösen megteremtett léthelyzetekre, addig az On the Same Page már a kialakulóban lévő, tetterősséget és reményt sugárzó közös rezonanciát teszi láthatóvá. Az OFF-on megvalósuló, majd később önmagukra reflektáló projektek kapcsolódási pontjaikkal és asszociációikkal járják körbe a kiadványban a függetlenség múltbeli és jelenlegi modelljei, alkotóelemei, okai, képi megnyilvánulásai és hatásai közötti összefüggéseket, mindezt abból a pozícióból, amelyben a hazai közeget felgyújtó társadalmi, környezeti, gazdasági és politikai problémák tartják. Tehát nem egy tudományos hangvételű, áttekintést nyújtó, lexikonszerű (helyzet)jelentést vehet kézbe az olvasó, hanem egy kötetlenebb, emberközelibb, felszabadító hatású anyagot. A személyes és önreflexív beszámolókból felépülő kiadvány amellett, hogy a függetlenség kérdéskörét fragmentumszerűen térképezi fel egyéni stratégiák, kollektív megélések és történelmi tények mentén, tényleg kollaboratív munkára hívja olvasóját, hiába befejezettnek, késznek tekinthető publikációról van szó. Ezt egyrészt szolgálja a kiadvány letisztult grafikája, forgatókönyvszerű megjelenése, másrészt az őt létrehívó szándék (nyitott szerkesztőség): a versek, dalok, képek, vizuális naplók, esszék és tanulmányok alatti és közötti fél vagy üres oldalak saját megjegyzés írására ösztönöznek.

A vélemény hozzáfűzéséről azonban negatív benyomásai lehetnek az olvasónak, elég csak arra gondolni, milyen ádáz megosztottság uralkodik azokban a Facebook kommentszekcióban, amelyek a magyar hírportálok cikkei alatt gyűlnek. Erre, az ellentétes vélemények és álláspontok ütköztetésére nyújt valóban párbeszédet kezdeményező alternatívát a kiadvány. Például a Collectively Carried Out című részben elsőnek Péli Tamás roma-magyar festő Születés című freskójáról olvasható, továbbá annak keletkezési történetéről, a mű jelentőségének és alkotója művészettörténeti szerepének mellőzéséről, majd tavaly őszi kánonba emeléséről. Azután rögtön egy kerekasztal-beszélgetés női résztvevőinek kritikát megfogalmazó véleménye, reakciója következik. Itt dekonstruálódik a „más lapra/könyvoldalra tartozik” szólás, hiszen az ellentétes vélekedés ugyanarról a témáról együtt említendő, ez a közösség kollektív fejlődésének és előrejutásának érdeke. Mint ahogy a Cooking with Stones vagy a Multiple Drivers című fejezetekben konkrétan is olvasható: egy ízekben és tápanyagokban gazdag leveshez, vagy életerős ökoszisztémához többféle alapanyag szükséges, só és cukor egyaránt.
- Kálmán Rita, Páldi Lívia, Katarina Šević (szerk.): On the Same Page
- OFF Biennále Budapest, self-published
- 2022
- ISBN: 978-615-01-5279-0
- A kiadvány megvásárolható az ISBN könyv+galériában
Borítókép: Részlet az On the Same Page című kiadványból (A kötet szerkesztőinek jóvoltából)