November 13-án és 14-én Párizsban a Christie’s árverezi el Shalom Shpilman értékes fotógyűjteményét, benne a magyar fotográfia nagyjainak huszonegy művével, ami nemcsak a magángyűjtők, hanem a hazai múzeumok érdeklődését is felkeltheti. Az izraeli üzletember néhány évvel ezelőtt kiszállt a bizniszből, hogy minden energiáját a fotónak szentelje: az általa 2010-ben létrehozott Shpilman Institute for Photography tevékenységi körébe egyaránt beletartozott a gyűjtés, a tudományos kutatómunka, a fotóművészet népszerűsítése és fotóelméleti művek kiadása. Felmérve azt, hogy kollekciójuk csak marginális jelentőségű lehet a világ nagy fotógyűjteményei mellett, az intézetet alapító és elnöklő Shpilman a közelmúltban úgy döntött, megválik a gyűjteménytől és az értékesítéséből származó bevételt a többi működési terület finanszírozására fordítja. Ezért kerül rövidesen kalapács alá a gyűjtemény 210 legértékesebb darabja, köztük a bevezetőben említett 21 magyar munka.
Moholy-Nagy László: Fotogram, 1922, 9,7 x 30 cm.
© Christie’s Images
André Kertész: Torzítás, Nr. 168, 1933,
zselatinos ezüst nagyítás, 23,7 x 14,2 cm.
© Christie’s Images
A vevőre váró művek csaknem száz esztendőt ölelnek fel a múlt század 20-as, 30-as éveitől napjainkig. A szerzők között a műfaj olyan klasszikusai mellett, mint Edward Weston, Man Ray, Berenice Abbott, Edward Steichen, napjaink sztárjai is megtalálhatóak Gerhard Richtertől Wolfgang Tillmanson és Nan Goldinon át Hiroshi Sugimotoig és Thomas Ruffig. A két legdrágább tétel, egy 1935-36-os Man Ray-vintázs és egy Gerhard Richter-féle 1990-es fotóátfestés becsértékét a Christie’s 150-200 ezer euróban adja meg, a művek többségének taksája a néhány ezertől néhány tízezer euróig terjedő sávban mozog.
Martin Munkácsi: Kávé-tragédia Brazíliában, 1932,
zselatinos ezüst nagyítás, 33,6 x 26,8 cm. © Christie’s Images
Vándor Géza: Curiosités, 1930 körül, zselatinos ezüst nagyítás,
25,4 x 21 cm. © Christie’s Images
A magyarok közül Brassaï és Kepes György 5-5, André Kertész 4, Moholy-Nagy László 3, Kinszki Imre 2, míg Martin Munkácsi és Vándor Géza és 1-1 alkotással képviselteti magát a kalapács alá kerülő anyagban. Közülük 100-150 ezer euróval egy 1922-es szignált, datált Moholyi-Nagy fotogram kapta a legmagasabb becsértéket, de a többiek vintázs nagyításai között is szerepel néhány jól ismert alkotás, így André Kertész Torzítás-sorozatának 168. sz. darabja (20-30 ezer eurós becsértékkel) vagy Kepes György 2-3 ezer euróra becsült Egyensúly című munkája.
Kepes György: Egyensúly, 1980, zselatinos ezüst nagyítás,
50 x 40 cm. © Christie’s Images
Kinszki Imre: Cím nélkül (Ember és árnyéka I), 1928-29 körül,
zselatinos ezüst nagyítás, 11 x 16,2 cm. © Christie’s Images
Az árverés teljes anyaga itt tekinthető meg, licitálni online is lehet majd.
Update, november 26.:
Az aukció november 13-án megkezdődött ugyan, ám a párizsi merényletek miatt befejezésére csak egy héttel később, november 20-án került sor. A magyar fotóművészek alkotásai jól szerepeltek, a 21 tételből 17 elkelt, túlnyomó többségük becsértékük sávjában. A legmagasabb árat 103.500 euróval Moholy-Nagy László fotogramja érte el és 67.500 euróval az ő nevéhez fűződik a második legjobb ár is. Brassai négy nagyítása 3.125 és 25 ezer euró közötti áron kelt el, míg Kertész munkájáért 7,5 és 15 ezer euró közötti összegeket fizettek. Kepes György fotói 4.375 és 6.250 euró közötti áron cseréltek gazdát, míg Kinszki Imre két alkotása jóval a becsérték felett, 23.750, illetve 10.625 euróért került új tulajdonosához. Martin Munkácsi brazíliai felvételét 27.500, míg Vándor Géza Curiosités című munkáját 2.500 euróért ütötték le.
A cikk lejjebb folytatódik.