Huszadik századi művészet – egy másfajta megközelítés címmel szervez aukciót a Sotheby’s november 30-án Londonban, amikor is olyan európai és mediterrán térségbeli XX. századi és kortárs alkotók munkái kerülnek kalapács alá, akiknek – a katalógus szerint – „erőteljes regionális hatásuk van, de még nem részei a nemzetközi mainstream-nek”.
Patkó Károly: Rakodás ökrös kordékra, 1930, tempera, gouache, karton, 83,5 x 95 cm, a Sotheby’s jóvoltából
Összesen 67 munka értékesítését tervezik – zömmel, de nem kizárólag a közép-európai térségből –, a legnagyobb csoportot az anyagon belül a 13 magyar művésztől eladásra kínált összesen 18 műalkotás jelenti. Azon persze lehet vitatkozni jónéhány művész – több magyar alkotó mellett például a holland Karel Appel vagy a német Heinz Mack esetében is – hogy valóban nem tartoznak-e a mainstream-hez, de szereplésük mindenesetre emeli az összeállítás rangját.
Kassák Lajos: Kompozíció No 3., 1960, olaj, vászon, 89 x 100 cm, a Sotheby’s jóvoltából
Az árverés magyar tételeit a könnyebb áttekinthetőség kedvéért táblázatban foglaltuk össze, melyben a sorrend követi a katalógust és tartalmazza a művek legfontosabb adatait, beleértve a provenienciát is – legalábbis ott, ahol erre vonatkozóan is szerepel érdemi információ. A becsértékek nyilvánvalóan vethetnek fel kérdéseket – nehéz például magyarázatot találni arra, hogy az aukciókon rendkívül ritkán felbukkanó és igen keresett Galimberti Sándor olajképe, még ha nem is tartozik a mester legerősebb alkotásai közé, hogyan kaphatott ugyanolyan taksát, mint a felkapott, de pályájának inkább még kezdeti szakaszában tartó fiatal kortárs művész idén született festménye.
Reigl Judit: Tömbírás, 1957, olaj, vászon, 102 x 140 cm, a Sotheby’s jóvoltából
Annyi azonban bizonyos, hogy több olyan tétel is szerepel a kínálatban, ami a megadott becsértékkel a hazai gyűjtők figyelmét is felkeltheti. Nem tanulság nélküli, hogy a kortársaknál a transzparencia javarészt a Sotheby’s-nél is megáll, esetükben gyakorlatilag alig találunk a provenienciára vonatkozó értékelhető információt, bár néhány kép azért ismerős, Szűcs Attila Hóbaglya például nemrég még az Elvesztegetett idő című szentendrei kiállításon szerepelt.
Maurer Dóra: Rajzolás kamerával, 1977-79, zselatinos ezüst print 2008-ból, 1/5 sz., a Sotheby’s jóvoltából
Művész | Festmény, grafika címe | Technika | Becsérték fontban | Proveniencia |
Patkó Károly | Rakodás ökrös kordékra | tempera, gouache | 10-15.000 | osztrák műgyűjtő örököse |
Patkó Károly | Tengerészek beszélgetése | olaj, vászon | 12-18.000 | osztrák műgyűjtő örököse |
Mattis-Teutsch János | Kompozíció | kréta, akvarell | 10-15.000 | magyar, belga műgyűjtő |
Kassák Lajos | Kompozíció No 3 | olaj, vászon | 25-35.000 | amerikai műgyűjtő örökösei |
Mattis-Teutsch János | Álló alakok | olaj, vászon | 25-35.000 | a művész hagyatéka |
Reigl Judit | Tömbírás | olaj, vászon | 120-180.000 | Galerie de France |
Maurer Dóra | Rajzolás kamerával | 13 db zselatinos ezüst print | 6-8.000 | – |
Maurer Dóra | Rajzolás kamerával | 10 db zselatinos ezüst print | 6-8.000 | – |
Nagy Boglárka | Forró nyári napok | olaj, vászon | 4-6.000 | – |
Szűcs Attila | Hóbagoly | olaj, gesso, karton | 7-10.000 | – |
Rozsda Endre | Absztrakt | olaj, vászon | 7-10.000 | – |
Fajó János | Oval diagonal | olaj, vászon | 6-8.000 | – |
Marosán Gyula | Harmonikus fények | tempera, vászon | 5-7.000 | Gyarmathy Tihamér gyűjteménye |
Bálint Endre | Régi témák – ebből a perspektívából | olaj, tinta, ceruza | 5-7.000 | budapesti műgyűjtő |
Galimberti Sándor | Fák | olaj, vászon | 4-6.000 | magyar műgyűjtő |
Patkó Károly | Fürdőző | akvarell, gouache, ceruza | 2-3.000 | osztrák műgyűjtő örököse |
Patkó Károly | Ülő akt | akvarell, ceruza | 1-1.500 | osztrák műgyűjtő örököse |
El Kazovszkij | Angyal | olaj, karton | 6-8.000 | – |
Fajó János: Oval diagonal, olaj, vászon, 140 x 100 cm, a Sotheby’s jóvoltából
A tételek közül 120-180 ezer font közötti becsértékével kiemelkedik Reigl Judit Tömbírás (Écriture en masse) című sorozatának egy korai, 1957-es darabja, amit jelenlegi tulajdonosa a párizsi Galerie de France-ban vásárolt; a mű az utóbbi években több itthoni kiállításon is látható volt.
Az idehaza is nagy érdeklődéssel várt aukció eredményeiről természetesen beszámolunk majd.
A cikk lejjebb folytatódik.