James Rizzit az utolsó pop art művészként gyászolja a világ. A mindössze 61-es éves amerikai alkotó december 26-án hunyt el New York-i stúdiójában.
Egyesek csak úgy tartották számon, mint a „pasas, aki arcokkal firkálja tele a házakat”, míg mások a „madarakat rajzolgató hóbortosként” reflektáltak rá. Rizzinek sosem volt kiállítása a Louvre-ban vagy a MET-ben, ha el is látogatott ezekbe a nagystílű intézményekbe, mindössze a közönség sorait gyarapította. A gyűjtői egyszerűen rajongtak érte, és úgy nyüzsögtek körülötte, mintha valami rocksztár lett volna.
Hosszú pályafutása alatt Rizzi több száz nyomatot, festményt, rajzot készített, és a megszokott vásznakon vagy papírlapokon túl több rendhagyó helyen is „publikálta” műveit. Festett repülőgépre, házakra, autókra, de egy-egy szerencsésebb műanyag tehén is magán viselhette a világszerte híres pop art művész alkotását (Tehénparádé/CowParade, New York). Bár az Egyesült Államokban is jelentős ismertségre tett szert, Japán és mindenekelőtt Berlin művészvilágában ért karrierje csúcsára.
James Rizzi 1950-ben született, Brooklyban. A Floridai Egyetemen tanult művészetet, ahol 1973-ban diplomázott. Az első bemutatkozása kültéri rendezvényekhez köthető: a Washington Parkban és a Brooklyn Heights-ban állíthatta ki korai alkotásait. 1975-től a Sohoban található Sullivan Streeten bérelt stúdiót, nyomatok készítéséből tartotta fent magát. Az ezt követő évtől folyamatos résztvevője volt csoportos kiállításoknak, 1980-tól pedig a Tom Tom Club zenei formációnak készített animációs videoklipeket és lemezborítókat.
A 90-es években Rizzi újabb és újabb felületeken kísérletezett: a német boxoló, Henri Maske számára köpenyt illusztrált, a Rosenthal megbízásából kerámiákat festett, a New York-i Közlekedési Vállalat pedig limitált példányszámú metrójegyek megtervezésére kérte fel. Az egyik legismertebb megbízására 1996-ban került sor, amikor is egy Boeing 757-es repülőgép külső vázát díszítette fel mosolyra fakasztó firkáival.
Az új évezredben Rizzi folytatta rendhagyó alkotói attitűdjét: magazinok design-terveit vállalta, enciklopédiák borítóit, rádióműsorok plakátjait álmodta meg, a Volkswagen kreatív munkatársaként működött, a németországi Heilbronn város vezetősége pedig vasúti kocsik illusztrálását ajánlotta fel neki. Rizzi nemzetközi hírnevét egyéni, 3D-s papírszobrai csak tovább fokozták. Műveinek játékos, naív formái és vidám színei, illetve a mindennapi használati cikkek alkotói felületként való alkalmazása egycsapásra szerzői kézjegyévé váltak.
Az utolsó pop art művészként számon tartott Rizzi szülővárosában, a Sohoban fenntartott stúdiójában hunyt el a karácsony utolsó napjának éjszakáján.