Az elmúlt évtized nagy múzeumalapítása láza a kedvezőtlenebbé vált gazdasági körülmények között alábbhagyott, de azért ebben az évben is a világ számos pontján nyíltak, illetve nyílnak új múzeumok. Két részes írásunkban ezek közül mutatunk be néhányat.
Márciusban valósult meg a világ leggazdagabb emberének álma: ekkor nyílt meg a mexikói Carlos Slim új magánmúzeuma, az elhunyt feleségéről elnevezett Soumaya Múzeum. Slim vagyonának egy százalékát áldozta a 750 millió dollárba került extravagáns épületért, mely egy csapásra Mexikóváros egyik fő attrakciója lett. A különleges formájú, 16 ezer hatszög alakú alumíniumlappal burkolt, szinte minden látogatóban más-más asszociációkat keltő épületet Latin-Amerika ifjú sztárépítésze (amúgy Slim veje), Fernando Romero tervezte. A múzeumban a multimilliomos mára már 66 ezer darabot számláló kollekciójának csak kis töredéke kaphatott helyet. A kiállított anyag tükrözi a gyűjtő sokrétű érdeklődését; nyolc évszázad európai és latin-amerikai művészetének remekei mellett helyet kapott benne például a kontinens legnagyobb éremgyűjteménye is. A csúcsot azonban kétségkívül a világviszonylatban is párját ritkító Rodin-gyűjtemény képezi, mely 380 szoborból, rajzból, illetve a művészhez kapcsolódó dokumentumból áll. A Soumaya Múzeum díjmentesen látogatható.
Az Amerikai Egyesült Államokban is egy dúsgazdag gyűjtő magánmúzeumának megnyitására készülnek: Alice Walton, a Wal-Mart–alapító Sam Walton lánya az arkansasi Bentonville-ben építi múzeumát, a közeli patakról elnevezett Crystal Bridges Museum of American Artot, ami a tervek szerint 2011. november 11-én nyitja meg kapuit a nagyközönség előtt. A hatalmas park lankái közé beágyazott épületek a bostoni Moshe Safdie építész-irodájának munkáját dicsérik. Walton gyűjteménye homogén; kizárólag az amerikai festészetre koncentrál és célja, hogy a legnívósabb műalkotások segítségével dokumentálja az USA történetét. A kollekció többek között Winslow Homer, Edward Hopper és Normall Rockwell emblematikus alkotásaival büszkélkedhet, de olyan történelmi ereklyéknek minősülő képeket is őriz, mint Charles Willson Peale 1781-es George Washington-portréja.
Európában most a Museum of Liverpooltekinthető az egyik legnagyobb múzeumi beruházásnak. A város történetét, gazdaságát, kulturális és sportéletét bemutató múzeum a kikötői negyedben, a Tate Liverpool közelében épül 68 millió fontos költségvetésből. Az X-et formázó épület eredeti terveit a dán 3XN építésziroda készítette, a kivitelezés során azonban összekülönböztek a megrendelővel és kiszálltak a projektből; helyüket a manchesteri AEW Architects vette át. A megnyitót – jelentős csúszás után – július 19-re tervezik. Pontosan 100 évvel ezelőtt ugyanezen a napon avatták fel a város máig egyik leghíresebb épületét, a múzeum tőszomszédságában álló Royal Liver Buildinget, ami az azonos nevű biztosítótársaság székháza.
Múzeummegnyitóra készül egy angol tengerparti kisváros, Margate is. A település neve szorosan összeforrott a 19. század első felének nagy angol festőjének, William Turnernek nevével. Turner rendszeres vendég volt a városkában, annak tengerparti tájait számos alkotásában örökítette meg. Az új múzeumaz ő emléke előtt tiszteleg és rendszeres időszaki kiállításain művészetének máig tartó kisugárzását kívánja bemutatni. A tervek elkészítését egy kezdeti, más irányú próbálkozás után David Chipperfieldre bízták. Turner a fény festője volt, ezért Chipperfield gondosan ügyelt arra, hogy az új, öt blokkra tagolt múzeumépület is nagyvonalúan engedje be a fényt. A tenger felé forduló homlokzat nagyméretű üvegtáblái pedig ugyanazt a látványt nyújtják a látogatóknak, amiből valaha Turner is merítette az inspirációt. Az építkezés 17,4 millió fontos költségeit központi és helyi támogatásból, illetve a Turner Contemporary alapítvány gyűjtéséből fedezik. Az április 16-án nyíló múzeum első kiállítása Turner műveit hat fiatal kortárs festő alkotásaival szembeállítva mutatja be. A tárlatok látogatása ingyenes lesz.
Az írás második része itt olvasható.