Az internetes virtuális térben zajló VIP Art Fair újra próbálkozik. Második nekifutás, egyelőre magyarok nélkül.
A világ első jelentős nemzetközi online művészeti vására, az idén januárban megtartott VIP Art Fair szervezői bejelentették, hogy 2012. február 3–8. között VIP 2.0 néven megrendezik a vásár második kiadását. Az első vásár, mint arról annak idején beszámoltunk, nem mindenben felelt meg a várakozásoknak: bár a nemzetközi piacon kulcsszerepet betöltő galériák többsége részt vett rajta és a napi átlagban egymillió megnyitott oldal jelentős érdeklődésről tanúskodott, a technika ördöge többször is megtréfálta a szervezőket, a látogatók rohama miatt a vásár honlapja sokszor nem volt elérhető, és zavarmentes működéséhez végül éppen azokat a nagy reklámhadjárattal beharangozott funkciókat (pl. chatelés) kellett kiiktatni, amelyeket csak egy digitális vásár tud nyújtani.
A kiállítók egy része akkor perrel is fenyegetőzött, végül azonban, úgy tűnik, mindenkivel sikerült a színfalak mögött megegyezni, s most már gőzerővel folyik az új vásár előkészítése. Több mint negyed évvel a nyitás előtt már 32 ország több mint 100 galériája jelezte részvételét, azaz az országok száma máris meghaladja, a galériáké pedig közelíti a korábbi adatokat. Az első vásáron szerepelt nagyágyúk többsége, így a Zwirner, a White Cube, a Hauser & Wirth, a Hetzler, a Ropac és a Goodman idén is jelen lesz, feltűnő hiányzónak egyedül Larry Gagosian galériája minősíthető. Gagosian, aki ma már nemzetközi galériás hálózatot üzemeltet, tavaly az elsők között állt az új kezdeményezés mellé.
Az eddigi jelentkezések alapján nem valószínű ugyanakkor, hogy földrajzi értelemben jelentősen bővül a résztvevők köre, a vezető szerepet ezúttal is a nemzetközi műkereskedelem hagyományos központjaiból, így New Yorkból, Londonból, Párizsból, Zürichből és Berlinből érkező galériák fogják játszani. Ázsiából és Latin-Amerikából nagyobb az érdeklődés a tavalyinál, Közép- és Kelet-Európa galériái azonban, amik a hagyományos művészeti vásárokon való részvételt egyre inkább ambicionálják, a digitális vásárban rejlő lehetőségeket még nem fedezték fel; a régióból egyelőre nincs egyetlen jelentkező sem. Tény, hogy a konkrét üzletkötés esélyei nemzetközileg még kevésbé ismert művészek esetében egy digitális vásáron jóval kisebbek, ugyanakkor a részvétel költségei is nagyságrenddel alacsonyabbak, s a látogatók a tapasztalatok szerint jobban hajlanak arra, hogy végignézzék a teljes „étlapot”, mint egy hagyományos vásár esetében, ahol inkább koncentrálnak preferált galériáik standjaira.
A befutott galériák a „Prémium” kategóriában szerepelnek, bérelt „standjuk” nagysága és a nyújtott szolgáltatások szerint azon belül három csoportba osztva. A nemzetközi karrierjük kezdetén álló kiállítók pedig az „Emerging” (feltörekvő) kategóriába nyernek besorolást. Külön „termet” kapnak azok a múzeumok, művészeti folyóiratok és galériák, amik kis példányszámban sokszorosított műalkotásokat kínálnak megvételre. Ebben az új kategóriában többek között a londoni Serpentine és Whitechapel galériák és a zürichi Parkett folyóirat állít majd ki.
Az árak a januárihoz képest nem változnak; a „standok” közötti egyszerű barangolás egy regisztrációt követően ingyenes lesz, a kiegészítő funkciók igénybevételéhez (árinformációk, chatelés a kiállító galériásokkal és művészekkel, exkluzív programok) 20 dolláros jegyet kell váltani, ami hamarosan elővételben is kapható lesz. A szervező bizottság, aminek élén ezúttal is a Serpentine Gallery-től átigazolt dr. Noah Horowitz áll, fogadkozik, hogy az informatikai hátteret újragondolják és gondosan tesztelik, így a rendszer minden funkciója csúcsterhelés, azaz az ideinél is nagyobb érdeklődés esetén is zavartalanul működik majd. Megnyitó: 2012. február 3-án, magyar idő szerint délután kettőkor.